Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo740-88
nu har växellådan blivit mysko den växlar lite som den vill... tex trycker man till på pedalen går inte kick down i diret utan i bland kan det ta ett tag eller att man till å med får släppa gasen å trycka 2-3 ggr till :roll:

sitter det nån typ av sensor som reglerar växlingen eller hur fungerar det??

å sen en Extra Fråga,, Vad är det för en liten knapp som sitter på sidan av spaken i över kant ?? :?: vågar inte test trycka :mrgreen: :-O) :-DD
av metalHJ
Den helfarliga knappen är en detonationsutlösare till din katapultstol med inyggd fallskärm som används med fördel vid akuta, direkt livsfarliga trafiksituationer! Volvo har ju alltid haft säkerhet i fokus :wink:
Användarvisningsbild
av alex960
tryck för fan inte på knappen det går åt helvete
Användarvisningsbild
av alex960
är det inte knappen till overdrive eller vinterläge???
av forsen
Nog med James Bond det finns ju inga dumma frågor!
Med knappen på växelväljaren stänger du av (kopplar ur) överväxeln (4an) på lådan tex backig terräng eller tungt släp
då du vill köra på 3an (Drive) och få mer kraft enligt boken.
Då lyser den berömda pilen under tempmätaren som så många av oss har haft svårt att släcka.
Så tryck du det e ingen katapult!!!
Häls Peter 8)
PS Öppna takluckan innan DS
av forsen
En undran som har slagit mej är det här med vinterläge och andra lägen på automaten vilka bilar har det borde väl vara 900serien men vi har en i bekantskapen 94a tror jag och på den är det lika som på 700. Så vilka bilar har det
och hur fungkar det ?:-/
Häls Peter
av metalHJ
forsen skrev:Så tryck du det e ingen katapult!!!
Häls Peter
PS Öppna takluckan innan DS
:wink: :lol: :mrgreen:
forsen skrev:En undran som har slagit mej är det här med vinterläge och andra lägen på automaten vilka bilar har det borde väl vara 900serien men vi har en i bekantskapen 94a tror jag och på den är det lika som på 700. Så vilka bilar har det
och hur fungkar det ?:-/
Häls Peter
Hänger nog lite på vilken "klass" bilen är i. En vanlig standard GL tror jag inte har W, S och E lägena. Lådan AW 30-43 (ex. 960) är en fulltalig låda, med bra egenskaper för att vara från den årgången då den lanserades. Dock kan jag personligen tycka att Vinterläget är lite överkurs :P Vinterläget sitter i högerfoten, inte i lådan. Har än inte haft några problem med att köra i extrem halka, och har aldrig utnyttjat vinterläget. Det hela bygger på att lådan startar från 3'ans växel och slirar avsevärt mera för inte få någon rivstart och därmed orsaka hjulspinn/sladd. Men petar du i Ekonomi läge, och gasar lugnt så kommer du iväg precis lika fint. Och så sliter det mindre på lamellpaketet! Sportläget är det enda jag själv ser någon nytta i, framförallt vid hektisk stadskörning. Då vill man gärna ha responssnabba växlingar, och inte segdragningar. Sen kan det ju komma väl till pass när någon snobbig/stöddig stortysk glider förbi jämte, och utmanar till lite mer "inspirerad" körning :wink:

Men visst är det en bra finess, och kul att ha. Men en sak vi aldrig kommer ifrån är att ansvaret ligger hos föraren vid halka, inte bilens finessrika hjälpmedel. Varje förare tror jag tjänar mycket på att ge sig ut till den större lokala köpcentra parkeringen och leka av sig ordentligt när nysnön faller. Framförallt för att lära sig egenskaperna hos sin bil, då jag anser att varje bil uppför sig olika vid halt väglag. Man ökar ju sina chanser att rädda en kritisk trafiksituation mycket, genom att känna sin egen bil väl!
av forsen
Tack
Håller helt med om att ansvaret ligger helt i den egna gasfoten jag har aldrig haft antispinn eller abs och har aldrig smält på mina 25 år i trafk. Föredar nog 70s amerikansk men nu är det volvo som gäller, som yrkeschafför Lb ser man väldigt många som ska spänna musklerna.
Sitter man i chevy 75a så är det ännu värre
H. Peter
PS Så då tycker du att han ovan kan trycka på knappen och rapportera? DS
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]