Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av finnen_gbg
Hjälp en okunnig volvo-ägare nu gubbar...

Igår morse när jag skulle köra iväg till kneget så lyste ett rött, fult utropstecken upp. I samband med detta så stannade jag bilen givetvis o kollade upp vad det betydde... Låg bromsvätskenivå tydligen... Har dock itne noterat nåt läckage vare sig vid däcken eller under behållaren där den står om dagarna.

Nåt jag däremot noterat vid körning är en känsla av att ngt bromsar när jag accelererar. Det går nåt så fruktansvärt trögt när jag gasar, nästan som om p-bromsen vore åtdragen vilket den naturligtvis inte var.

Växellådan började även kännas stum när jag växlade. Så jag undrar alltså på ett flertal alternativ. Kan bromsvätska frysa t.ex.? Det var runt 8 minus då jag körde iväg. kan p-bromsen ha knäckts på ngt sätt så att trots att jag släppt den så har den inte släppt "därinne"?

Förslag?

Bilen ifråga är för övrigt en S40 av 96 års modell. Tack på förhand. MVH Finnen-GBG
av mredguy
Tjena..

Har en V40 2.0T-99 , har samma problem som du , men det har börjat nu när det varit så kallt ( 10-20 minus)..sen på em( o gradigt .. så lyser inte lampan längre...misstänker att det har med kylan att göra men är inte 100 %..
av Perra N
Den läcker inte vid någon av kopplingscylindrarna? Hissa upp hjulen och kolla så att du inte kör omkring och bromsar i onödan! :wink:

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]

Vilken grad på slipduk rekommenderar du? […]