Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av flipper
Hej våran volvo 940 -91 vill inte gå igenom besiktningen det här året.

Vi fick en 2a på högt hc värde 852
co var på 0,5 och Lambda 1,02
Den går lite lågt på tomgång ca 600-700 v .(något ojämn)
Det är bytt tändkablar och tändstift fördelarlock och rotor.(Biltema)
Det är även bytt kamrem för ca 4mån sedan kan den vara felkuggad???
Såg i forumet att vevhusventilationen kunde sitta igen vart hittar man den?
Bilen går i övrigt bra kanske lite törstig.

Tacksam för tipps ?:-/
Användarvisningsbild
av alex960
var vevhusventen sitter blev jag osäker men på ford sitter den ut genom toppen när bytade du katalysator senast.du kan även prova ett medel som heter protech som jag själv haft nytta av detta rensar motorn invändigt från sot harts koks mm mm och kan även sänka din bränsleförbrukning .protech hittar du bara hos bilverkstäder och följ alla instruktioner NOGA då detta medel är ganska kraftigt :D mvh alex
Användarvisningsbild
av Sparkz
Starta motorn och ös på startgas runt insugspackningen. Ändras tomgången läcker det in luft där.
av flipper
Hej jag gjorde som du sa,mycket riktigt den ökade varvtalet på tomgången någonstans vid 1 cylindern.
Det blir rivning i kväll.

Tack för tippset återkommer med felrapport.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag bytte en häromdan:
Bild
Avgasvärdena var ganska lika dina, och blev bra efteråt. Och din tomgång kommer att bli jämn och fin.
av flipper
Ja nu är felet lokaliserat det såg lika ut på min volvo.

En fråga, vevhusventilationen är väl den svart plast burken under insugsröret den verkar helt tom ska den vara det?

Bild
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är oljefällan, och den är väl ganska tom... Lite mellanväggar som bildar en labyrint som skiljer av oljan från vevhusgaserna. Verkar den tom är den iaf inte igensatt, och det är ju bra! :P
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]