Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Utan moraldiskussion den här gången tack: Kan Volvo med mjukvara stänga av bältesvarnaren i en S40N?

Jag vill varken löda eller lura SRS systemet utan endast bli av med plinget. Jag kör aldrig någonsin utan bälte och avskyr att bilen intar en förmyndarposition och piper redan innan jag lagt i Drive på bilen.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Alltså , det kan hända lika mycket på färden hem från affären 250 meter, som om du kör Sverige runt. Det händer när man minst anar det!

Tips: Stoppa på dig bältet före du startar.

Den piper 3 eller 4 gånger när du startar bilen, det tänker jag inte ens på att den gör, ser ni detta som ett problem?

andreas_lofgren: Fel forumsdel vill jag säga till dig, posta i rätt forumsdel ist. ( se även http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... b%C3%A4lte )

/Kalle
Användarvisningsbild
av CarMan
andreas_lofgren skrev:Utan moraldiskussion den här gången tack: Kan Volvo med mjukvara stänga av bältesvarnaren i en S40N?

Jag vill varken löda eller lura SRS systemet utan endast bli av med plinget. Jag kör aldrig någonsin utan bälte och avskyr att bilen intar en förmyndarposition och piper redan innan jag lagt i Drive på bilen.
din bil går inte att ändra ljudet på vad jag vet.
& om det är som su skriver, att den pipen innan di lagt i driven, så är nått fel. din bil börjar pipa först när du nått 3km/h
av J.F.S
~Kalle~ skrev:Den piper 3 eller 4 gånger när du startar bilen, det tänker jag inte ens på att den gör, ser ni detta som ett problem?

/Kalle
Om min bil gjorde det skulle jag vara glad, den plingar från det du vrider nyckeln till läge två tills du tar på dig bältet. :) Detta innebär att ska jag ha bilen igång stillastående på en parkering så måste jag ha bältet på mig för att få tyst på signalen. Vore det som i nyare modeller att bältespåminnaren började plinga vid över 3km/h (eller var gränsen går) skulle jag inte bry mig.
av Motörhead
Är också nyfiken på vid vilken hastighet pipet drar igång. Har för mig att det var vid 7km/h, som är högsta uppskattade hastigheten för att kunna ta emot sig med händerna (rask promenadtakt) om mitt minne inte sviker mig.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
:roll: Nu är vi ju egentligen kraftigt off-topic!

När man använder bilbältet minskas risken att skadas allvarligt i en olycka med 50-70%
av Lövet
Kalle! Hur kan du i en tråd som handlar om att ta bort bältesljudet anse att det diskuteras i fel tråd?
av Lövet
CarMan skrev:
andreas_lofgren skrev:Utan moraldiskussion den här gången tack: Kan Volvo med mjukvara stänga av bältesvarnaren i en S40N?

din bil går inte att ändra ljudet på vad jag vet.
& om det är som su skriver, att den pipen innan di lagt i driven, så är nått fel. din bil börjar pipa först när du nått 3km/h
Den piper 3-4 gånger när man startar bilen. Sedan börjar den pipa igen så fort man börjar rulla. Den är dock tyst när man backar.

Vilka ljud får man istället när man laddar in en amerikansk bältesvarnare?
av Mikael-71
Vad är så svårt egentligen. Några enkla klargöranden bara

Krocksläden som Vägverket äger har jag testat. Den är helt stum. Det tar stopp när 2 solida stålytor möts...... Imbromsningen sker alltså på någon mm svikt i riggen. En bil sjunker ihop minst 10cm, dagens plastsmäck säkert 20cm. Det går alltså inte att jämföra. Jag har krockat i avsevärt högre farter men aldrig varit så naglad i bältet som hos vägverkets rigg.

Ett löst bältesspänne? Det är väl bara att stoppa in det när man vill köra utan bälte och ta ur det när behovet försvinner.

Jag jagar och det sker en del biltransporter mellan såterna där man åker o tar upp o släpper av jägare som ska ut på pass. På grund av vägar och rovdjur så jagar vi på ganska små såter så vi har hundarna nära. Kanske 300ha per såt. Sen är vi inte mer gubbar heller än att vi kan stänga av större ytor heller när vi satt fart på Hälge.

Hur som helst så är bältet oftast ivägen, trasslar med radioantenner, stora och byltiga kläder för passkyttarna när det är kallt ute, kanske bössorna om man åker på att kasta in en hund i bak mm. 9 vägar av 10 är såpass dåliga så att hastigheterna ligger under 30km/tim. Och skulle något hända så hinner man som regel trycka på bromsen en stund innan. Ren o skär fysik säger att energin går i kvadraten med hastigheten. Det är då 4ggr mer levande kraft i 60km/tim och 4ggr mera energi att bromsa bort. När man trycker på bromsen i 30 så sjunker hastigheten snabbt. Men så fort vi ska färdas på den enda lite större grusvägen så brukar allt bältet åka på igen. Allt annat vore ju korkat eftersom vi föser kring med älgarna som normalt kan stå flera dagar i samma område. Risken är ju avsevärt mycket större.

Det är lätt att sitta och moralisera när man inte vet vilka förutsättningar som ligger bakom. Förhoppningsvis så har personen i fråga vett att förstå farorna och använda bältet när det är praktiskt möjligt och/eller hastigheten påkallar det.

Mikael
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump