Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JDK82
Åkte med grabben till dagis och efter 5min när jag skulle åka hem igen så ville inte bilen starta, provade i ca 1 timma men utan framgång.
Vred på nyckeln och den bara tuggade, gick upp till ca 2000 varv sen dog den igen direkt.
Kollade alla tänkablar, jordflätor, tänmodul samt diverse kablar.... allt utan framgång!
Blev förbannad och gick hem(ca 1 mil), 4-5 timmar senare startade bilen perfekt! ?:-/ ?:-/

Har även ett par bekanta med precis samma fel och bil modell!

Är det ett känt problem med 850 serien?
Går det att åtgärda? Hur?

Inte så kul när man bor på landet och man blir stående 10mil hemifrån!

855 2,5 10v -96
av *pettson*
JDK82 skrev:Åkte med grabben till dagis och efter 5min när jag skulle åka hem igen så ville inte bilen starta, provade i ca 1 timma men utan framgång.
Vred på nyckeln och den bara tuggade, gick upp till ca 2000 varv sen dog den igen direkt.
Kollade alla tänkablar, jordflätor, tänmodul samt diverse kablar.... allt utan framgång!
Blev förbannad och gick hem(ca 1 mil), 4-5 timmar senare startade bilen perfekt! ?:-/ ?:-/

Har även ett par bekanta med precis samma fel och bil modell!

Är det ett känt problem med 850 serien?
Går det att åtgärda? Hur?

Inte så kul när man bor på landet och man blir stående 10mil hemifrån!

855 2,5 10v -96
Då du har en 96:a så kan vi misstänka att antennringen i tändlåset läser nyckeln dåligt. Startspärren gör att den startar till men dör direkt eftersom bränslepumpen är avstängd..
av *pettson*
JDK82 skrev:Okej, hur fixar jag det på bästa sätt?

Mina andra bekanta har tidigare årsmodeller kan det vara samma fel, deras bilar kan även dö under färd. ??:-/
Tidigare modeller har inte startspärren. Dör dessutom bilen under färd lär det inte vara startspärr som är problemet. Däremot är det väldigt vanligt med spruckna lödningar i bränslereläet. Kika in på min hemsida så ser du åtgärden i bilder och text.
I övrigt så stannar naturligtvis bilen sporadiskt när reläet blir tillräckligt glappt. När sprickan är vidöppen så stannar bränslepumpen. När det inte längre dras nån ström igenom reläet kallnar sprickan och sluter sej igen och pumpen går nästa gång..
Eftersom jag nu lånade en Volvo 850 en tid innan jag skaffade min egen så var jag med om samma problem som du beskriver med att bilen på landsväg plötsligt bara tvärdog.Hade man tur så fick man igång den igen efter en lång stund där bilen även efter att ha blivit stannad normalt var stört omöjlig att få igång igen.Den gången bytte ägaren antingen (vevaxelgivaren eller kamaxelpositionsgivaren) sen var problemet med en tjuvstannande Volvo 850 helt borta.
av JDK82
*pettson* skrev:
JDK82 skrev:Klockrent! men hur kollar/fixar jag problemet på min -96a?
du köper en antennring och byter den.

Okej och dom kostar väl massor och lite till?!
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]