Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ur4
Hej,

Min 440 har en konstant vattensamling på golvet vid pedalerna. Kan inte spåra läckan. :( Någon som har råkat ut för liknande problem?

Sen kan jag berätta att min 440 nu har avverkat nästan 800 mil. Bl.a. t.o.r. Danmark och Grövelsjön. Snittförbrukning 0,7 L/mil. Klart billigaste bil jag ägt någonsin ägt (mycket tack vare hjälpen på det här forumet) :D

MVH

Christrian
Användarvisningsbild
av Tofulus
Har inte råkat ut för liknande, men kom att tänka på att reléboxens lock kanske inte håller tätt, då slipper det vatten in i kupén. Annors någon genomföring i torpedväggen, hål i underredet?
av Ur4
Hej Tofulus,

Tack för svaret.
Hmm..Reläboxen var tät. Ser heller inget hål under golvet (bilen blir dessutom blöt när den står). Knepigt. Ser inte ut att komma in från förardörren heller.

Mvh

Christian
Användarvisningsbild
av vetten
Det kan vara läckage från vindrutan, osynlig rost under listen någonstans, inte speciellt ovanligt tyvärr, men svårt att hitta ?:-/
av Ur4
Hej Vetten,

Det skulle faktiskt kunna vara det eftersom det blir blött även när den står still. Ska pröva att lägga en silikonrand i nederkant av rutan. Tack för rådet.

Mvh

Christian
av CoqRouge
Kan det vara vatten från kylsystemet som du har där. Vet att det är förekommande med läckage av kylvätska som samlas just där, men har nog aldrig hört att det samlas i större mängder. Värt att kolla ändå kanske?
av Ur4
Hej CoqRouge,

Vet du vad, det har faktiskt försvunnit kylvatten samt mätaren för kylvattnet rör sig inte från bottenmarkeringen! Men jag tycker det borde ha luktat Glykol inne i bilen i så fall? Men om det nu är det, var kan man hitta läckaget?Läckage i värmepaketet (fast det fungerar bra)? Eller var?

Och ja det är fuktigt även om det inte regnat (trodde att det hade trängt in fukt utifrån.....). Fast du vet, Stockholm i november / december är det s..tväder mest hela tiden :wink:

Mvh

Christian
av CoqRouge
Det luktar förvisso inte men det brukar kännetecknas av att det är väldigt kladdigt.

Kan vara elementet som läcker vatten, den sitter bakom istrumentpanelen och är väldigt bökig att byta. Har aldrig själv varit med om ett byte, men att döma av det man kan läsa i andra trådar är det inget trevligt meck.
Det nya elementet kan du nog köpa beg, dock får man räkna med att även den kan lägga av då den är begagnad.
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]