Funk skrev:VolvoB20 skrev:Tänk på att en motor på 200 hk ger 140.000 watt i effekt vid fullgas, om det tex skulle gå 10% trögare vid inkörningen (0.5-1dl extra) i drivlinan så motsvarar det 14.000 watt som skulle bromsas bort i lagren, då skulle de smälta ned på nolltid.
Du har redan en drivlineförlust på i runda slängar 10% i normala bilar utan att det smälter... Och 2-3% extra på det skapar ingen härdsmälta..
Framförallt inte då det handlar om hundratals små bidrag. Men det ger lätt en högre bränsleförbrukning.
Ett annat fundamentalt fel i ditt antagande är att bränsleförbrukning skulle vara linjär mot motståndet, vilket den inte är. Redan en liten ökning av belastningen kan ge markanta ökningar. En sådan liten detalj som att AC:n en varm sommardag kan öka förbrukning uppåt 10% talar väl för det, för det kan väl knappast vara realtistisk att tro att AC:n drar 14kW ?
/Thomas
dali skrev:Jag har läst någonstans att en bil som körs i 90 km/h använder ca 25 hk. Det behövs alltså "bara" ytterligare 2.5 hk för att öka effektuttaget med 10%.
Eftersom man inte kör motorn på max så kan ju ACn som lätt kan konsumera 2.5 hk öka förbrukningen med tex 10%, vilket kan stämma bra överrens.
Jag tycker dock inte att ni tar resonemengnet hela vägen.
Precis som du säger så kan man tex räkna med lite över 10% drivlineförlust (automatare), men vad är då detta, jo enligt allt jag fått lära mig så gäller en del grundregler. I drivlinan får det ALDRIG vara metall som sågar mot metall, alla ytor måste ha en oljefilm som har nog bärighet så att metallytorna skiljs åt, d.v.s kuggarna får inte slipa på varandra, eller hur ? Brister oljefilmen och metallen börjar såga så är haveriet inte långt borta.
De 10% som sker i förlust utvecklar alltså värme i smörjmedlen, tex i strömmningsförluser i convertern och i oljan som "knådas" tex mellan kuggarnas flankytor.
Hur menar ni att det skulle gå dubbelt så trögt under inkörningen så att drivlineförlusterna dubblas. Är det metallen som är så ojämn att oljefilen brister ock ytorna sågar mot varandra innan de börjar bli släta? Det låter inte bra :-O)
Som AndS säger ovan, däckens minskade rullomkrets när de slits de första 1500 milen gör säker större utslag på förbrukningen. När däcksmönstret slits ned minsakr ju rullomkretsen 2-3% lägg sedan till att gummit hårdnar och rullar lättare utan mösntret så har du bara där en kraftigt sänkt förbruking under det man tror är "inkörning".
Att inte märka en sänkt förbrukning udner "inkörningen" vore alltså mycket konstigt då bara däcken i sig bör göra att förbrukningen sjunker en hel del.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.