~Kalle~ skrev:Koreaner kanske är bästa ägaren? Där satsas det mycket på bilindustrin och kvalitén på topp.
P.s Kia/Hyundai säger att de ska vara säkrare än Volvo om 10 år :lol:
Det skulle då vara ett gyllene läge för dem genom köp av Volvo att redan nu ta ett "10års steg".
Generellt sett så är statlig inblandning ingen höjdare (annat är som nödlösning på kort sikt) om det inte finns ägare och företagsledning som är lyhörd för vad kunderna önskar och då på en global marknad. Tyvärr skiljer sig det i mellan olika länder av vad man anser vara stöd respektive subventionering så tyvärr kan man inte bortse från detta och då måste man från svensk statlig nivå anpassa sig utifrån omvärlden. Vi är ett litet land och har en liten egen marknad vilket gör det svårt att agera på en global marknad. I Sverige har Volvo/Saab varit de stora märkena men volymen blir ändå liten på ca 8-9 miljoner innevånare, till skillnad om vi haft 80-90 miljoner.
En stark asiatisk ägare är nog trots allt ett steg i rätt riktning som inte finns representerad i det segmentet Volvo vänder sig till. Tveksam till BMW då det endast blir en positioneringsfråga och sedan "interna" stridigheter vilka modeller som ska vara kvar respektive produceras var.