...

Moderator: Moderatorer

Precis som topic lyder, när ska det införas lag på reflexbärande i trafiken för de som går och cyklar?!
Finns ju alla möjliga regler o lagar men ingen sådan, helsjukt!
Hur billig livförsäkring är det inte att ta på sig en väst när man vet att man ska ut o knata i mörkret på vägarna där det saknas räcken mellan bilar och gångare osv?

Är så urbota förbannat less på dessa idioter (ja, idioter är vad de är) som går på sidan av vägarna i mörka kläder UTAN reflexer så man ser de först när man passerar de.

Vi bor i ett stort område och ca 2 km från oss börjar det stora köpcenterkomplexet Birsta breda ut sig mer och mer för varje år som går. Vägen till köpmeckat saknar gångvägar utmed en hårt trafikerad 70 väg med både tung o mindre tung trafik på. Det är inte ofta de tillåtna 70 km/h hålls där och det är nog bara en tidsfråga innan olyckan väl är framme.

Detta mecka besökt flitigt av områdenas alla ungdomar och barn och under mina 7 år här kan jag på två händer räkna hur många som ens bär en sketen reflex i jackan som dinglar i ett snöre!

Vad tänker alla med?? Vill de dö??

Värst är när det kommer folk i bredd! värsta gången var för någon vecka sedan när jag var på väg mot Maxi för att handla, regnigt, blött o halt ute så tog det extra lugnt på vägen. Då möter jag något som rör sig långt ut på vägen varpå jag flashar helljuset för att se om jag verkligen såg rätt o jodå! Ute på körbanan jag kommer o åker på går det 2 (!!!) ungdomar med mörka kläder o huvorna på sig med ansiktet neråt backen med 3 andra ungdomar på insidan av sig. Eftersom jag fick möte kunde jag inte gå över i andra körfältet utan får helt enkelt ställa mig på både tuta och broms vrålförbannad för att inte meja ner de två mitt ute i vägen. Tur det inte kom någon bakom mig då...Jag stannar bilen o drar ner rutan o skriker, ANVÄND REFLEXER O GÅ INTE MITT I VÄGEN FÖR HELVETE! De båda kikar stumt o förvånat upp o ser mest ut som va fan ja gjorde så för...

Blir så förbannad!

Vill ha till en lag med rätt att få böter precis som vi bilister får böter för allt möjligt. Har inte gångare någon som helst skyldighet???

GAAAAAAHHHHH!!!!

Hur upplever ni detta?
på cyckel är det ju redan en lag...
Jag kan hålla med. :-)-)
Det är en billig åtgärd att minska risken att bli påkörd, oftast så finns det ju gratis relexer att få lite överallt och de är ju inte speciellt svåra att sätta på jackan. :roll:
Visst en lag kanske går att fixa men kommer den att efterföljas?
Jo det där problemet finns ju med alla lagar, men de finns ju ändå.

Tycker Cornelia absolut har en poäng. Som bilist kan man åka dit för ett trasigt lyse på bilen men som gångtrafikant får man springa runt i trafiken helt mörkklädd utan ett endaste lyse eller reflex.
Jag är rädd att om vi inför en lag så kan den bli lite luddig om och när man ska ha reflex. jag tycker det är ren självbevarelsedrift att ha reflex när man är ute och går på trafikerade platser.
Man får böter om man kör för fort, hindrar det folk att köra för fort? :lol: :wink: Nej nu ska jag inte vara sån. :wink:
Fluffen skrev:Jag är rädd att om vi inför en lag så kan den bli lite luddig om och när man ska ha reflex. jag tycker det är ren självbevarelsedrift att ha reflex när man är ute och går på trafikerade platser.
Man får böter om man kör för fort, hindrar det folk att köra för fort? :lol: :wink: Nej nu ska jag inte vara sån. :wink:
Mig hindrar det trots att jag aldrig fått en bot öht i mitt liv... :wink:

Men å andra sidan krävs det ingen lag för mig för att jag ska va rädd om mitt liv o ta på mig en reflexväst när jag är ute där det kan förekomma trafik....
XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]