Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Detta gäller en Volvo 850 -92
Jag tror att larmet är orginal.

Till vårt problem:
När jag ska låsa upp bilen (centrallås) med nyckeln (har ej dosa) så måste jag vrida på nyckeln fram och tillbaka flera gånger, innan det tillslut går att öppna utan att larmet går.
Jag kan egentligen öppna "som vanligt" efter första gången, men då går larmet eftersom de andra dörrarna ej har låsts upp. Centrallåset fungerar alltså inte förens efter att jag vridit på nyckeln flertalet gånger i låset!
Dock fungerar det felfritt om jag låser upp från passagerarsidan, men vem orkar gå runt i kylan nu i vinter ;)

Funderade även framöver på att skaffa Centrallås som går på dosa. Hittade på tex danmobility kostade typ 500 kr.
Vet någon om det finns billigare någon stans och dÅ borde detta sluta krångla?

MVH
Jonas
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är en mikrobrytare i låset som påverkas när du vrider nyckeln. Brytaren i sig brukar inte gå sönder, men slitage i låset kan göra att den inte trycks in ordentligt. Det är möjligt att det går att justera till om du tar loss hela låskistan, eller så köper du ett annat på skroten. Det finns lite olika, så jämför låsen noga. sitter lappen med artikelnummer kvar är det lätt, annars får du jämföra kablarna, det ska exakt likadant ut i kontaktstycket.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Låskista, låscylindern behöver du inte byta så bekymra dig inte om nycklar. Däremot ska låscylindern bort innan du kan ta loss kistan, det gör du genom att trycka in ett clips innanför det lilla plastlocket på dörrens bakkant. Sätt i nyckeln och dra samtidigt.
Sen får du ta loss dörrklädseln och få ut den här:
http://www.lagabasen.se/bilder/delar/109531220vy1.jpg
gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]

Fick hem nya torkarblad och fick tillfälle at[…]