Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har kört lite drygt 1500 mil med min nu och jag kan väl egentligen säga att jag hade förväntat mig en större reducering av förbrukningen än vad jag märkt än så länge. Jag har mätt när vi kör lite längre bla mellan GBG-Stockholm och den har gått ner från 0,72 till 0,68 i snitt. Då är det verklig förbrukning och motsvarande belastning på bilen vad gäller hastighet och packning. Snålaste körningen, GBG-Sala tor gick på 0,58 verklig förbrukning. I stan tycker jag att den drar ungefär detsamma som när den var ny, runt 0,8-0,9. Det som däremot märks är att förbrukningen gått upp ganska rejält nu när värmaren får gå och det är lite kallare.

Jag hade förväntat mig en större reducering än vad jag hittills upplevt, men det kanske behövs några tusen mil till :D
Tycker inte det skiljer något efter 2000mil. Utan det som påverkar är min körstil, typ av körning, fullastad bil/tom bil och faktiskt däcken, 16" 205 Conti810 vinterhjul (får jag för mig) sänker med en 0,5dl/mil jämfört med 17" 225 Michelin.

Landsvägskörning hamnar runt 0,60 upp till 0,68. Blandad med mycket stadskörning 0,70-0,75. Har aldrig haft ett snitt över 0.75 vid någon tankning på 2000mil. Normalt är det jag som gör omkörning på landsväg, men i stadstrafik så är det lugnt och fint och hastighetsgränsen som gäller.
Har inte kört diesel tidigare så det tog mig några mil att hitta körtekniken, men pressat ca 120.000mil med bensinare och mestadels turbosaker tidigare.

Redigerat:Lagt till text.
Sänkt förbruking efter inkörning hör den gammla tiden till när ytorna inne i motorn var råa och grova, allt var otätt och gick trögt och massor med metall som slets bort under inkörningen så att man måste köra in noga och byta olja flera ggr första 100-1000 milen.

Nuförtiden görs motorerna med helt annnan noggranhet, allt går lätt, är tätt och första oljebytet är vid 3000 mil på dieslarna , :shock: det skulle aldrig funka om motorn gått trögt i början, och släppt massor med metallspån i oljan
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Alla lager från växellådan till hjulet behöver naturligtvis motioneras innan full potensial uppnås,motorn körs in i fabrik innan montering i bilen.
Jag anser att det ändå är rimligt med en vis inkörningsperiod.
Min 2,4D har efter 1250 mil blivit aningen snålare c:a 0,5-1dl per mil .
Tänk på att en motor på 200 hk ger 140.000 watt i effekt vid fullgas, om det tex skulle gå 10% trögare vid inkörningen (0.5-1dl extra) i drivlinan så motsvarar det 14.000 watt som skulle bromsas bort i lagren, då skulle de smälta ned på nolltid.
De flesta fabriksnya mekaniska konstruktioner med rörliga delar brukar gå lättare efter den initiala trögheten. Jag får för mig att så också bör vara fallet med mekaniken i en bil. Att motorn är motionerad innan montering i bilen påverkar givetvis. Drivlinan och all dess lager har väl inte snurrat så värst mycket innan bilen tas i bruk.
Jag upplevde att bilen var lite lättare att få i rullning alla redan efter 60-70 mil. Inbillning? Ja, kanske men det känns som det rullar lättare.
ocean24Daut09 skrev:Är det någon som har noterat ifall bränsleförbrukningen sjunker efter det att bilen har gått ett antal hundra mil?.
Jag kör en 2,4D.
Min bil har inte minskat något märkbart på 2000 mil.
Jag ligger med vinterhjul på 0.91L/mil i verklig förbrukning. Färddatorn säger som vanligt 1dl för lite per mil, alltså 0,81l/mil.
Med sommarhjulen och utan motorvärmare låg jag på 0,82l/mil.
Senast redigerad av 1 kave, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Ja har man rätt medel eller metod så bl[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]