Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleT4
Hej!
Har en V40 T4-03 som en längre tid betett sig konstigt. Vid lite kraftigare acceleration (normal omkörningsacc.) så kommer det stötvis. Har en kompis som haft liknande problem men på en överladdad Saab (usch och fy) och där var det fel på magnetventilen. Någon har sagt kolla katalysatorn och någon luftmassemätaren. Någon turbon men den borde väl rimligtvis inte vara trasig ibland och hel ibland med 0,5 sek intervall.

Om någon har varit med om ngt liknande blir jag himla tacksam om man kunde få lite tips så man kanske slipper byta ut halva bilen;)

Bilen är steg 1 trimmad av BSR för många år sedan. Stiften är precis bytta så det är inte där skon klämmer.

// Kalle
av v40t4sport
Jag har exakt samma problem. Gasar jag nästan fullt, men inte så aggressivt drar den iväg som den skall. Gasar jag fullt så får den ryckproblem vid ca 3500-4000 rpm. Fattar inte vad det beror på. :(
av RickeyT4
det kan hjälpa om du gör rent luftmassemätaren åxå men det tar lite tid att göra det och ska du göra det så använd rödsprit och tvätta om och om igen minst tre ggr för att du skall uppnå ett bra resultat

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]