Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har nu råkat ut för att banjokopplingen på tryckröret från pumpen till styrväxeln har rostat sönder och läcker som ett soll. det är en banjokoppling på ett rör som går över styrväxeln ihop till en slang och sen under vevaxeln bort till pumpen där det blir ett rör igen.

hoppas ni förstår min beskrivning?

så nu undrar jag vart jag får tag i ett sånt rör/slang? eller går den som sitter på bilen att laga kanske? nån mer än volvo som säljer den? nån som kanske vet vad den kostar och har art nr på den? det är en CAM GEAR styrväxel på bilen om det hjälper?
Knappast en reservdel som finns pirat. En ny kostar en bit över tusenlappen, vill du komma billigare undan så är det väl skroten. Eller en hydraulfirma som kan göra en ny slang.
Olika banjokopplingar är med största säkerhet hyllvara hos hydraulfirmor. Även i rostfria varianter. Men den skall monteras efter konstens alla regler, så vänd dig till en välrenommerad firma, eller bilskrot. I det senare fallet får du en modell som passar, men begagnad med allt vad det innebär.
Nej! Man kan inte öppna en redan klämd hydraulslangkoppling. Slangen blir för kort om man tänker sig att återanvända den med en ny koppling på.
Det är antingen en ny slang, eller skroten som gäller för dig. En ny, om du tänker dig att behålla bilen för oöverskådlig framtid. En begagnad från skroten om du ändå har planer på en ny bil inom en viss tid. Men beslutet är ditt eget.

Om du går till en hydraul/slangfirma, så tag med slangen i sin helhet med kopplingar och allt, så att dom kan tillverka en kopia i rätt mått.
hade samma problem på en ford gick till en lokal firma som servar hissar dom hade alla grejor på lager o det kosta mig 100kr :D
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]