- ons 10 maj 2006, 06:53
#42179
Funderade själv på detta en gång i tiden, har en volvo orginalbox med allt vad det innebär så jag skaffade en annan... den är inte ens låsbar.
Problem 1. Konakten mellan box och bil. När boxen är av skall larmet fungera och när boxen är på skall det också fungera. Larmen jobbar med öppen eller sluten krets, sluten krets innebär att kapar du kabeln går larmet och tvärt om. Detta får man genom att en utgång i larmet kortsluts mot jord och när kontakten med jord försvinner så går larmer, sluten krets, eller så går det när utgången jordas, öppen krets.
Parallellkoppling fungerar inte om du har sluten krets för om du bryter den ena kabeln så har du den andra kvar och larmet påveras inte. är det däremot öppen krets och du har parallellkopplat och du jordar när man öppnar boxen så jordar du hela kretsen, nackdelen är att du kan klippa kabeln utan att larmet går... kvarstår alltså seriekoppling men då måste du ha en tvåpolig kontakt för kabeln till boxen kontakten skall bryta den vanliga kretsen när du pluggar in boxen så att slingan går via den och den skall sluta kretsen i bilen när boxen kopplas ur.
Problem 2: som om inte ettan räckte...
/MK