anp skrev:
Kanske känner jag fel personer, ibland tror jag det efter att ha läst hur hela internetvärlden gör. Men ingen av dem jag känner som laddar hem musik/film från nätet, har några originalskivor. Endast det som laddats ned från nätet.
Själv köpte jag mig en film igår, 199 kronor, Skitdyrt, och kanske även en skitfilm. Det visar sig väl, men det som stör mig mest är inte priset. Utan att jag köpte den på den lokala bensinstationen. Några fysiska skivbutiker finns ju inte kvar längre tyvärr. Postorder finns ju, än så länge. Men det är inte riktigt samma sak, och ger inga spontanköp.
Och appropå bensinstationen, deras hyrfilmsutbud har minskat från ett tidigare, relativt stort rum. Till en liten hylla i hörnet av butiken.
Är det för att alla köper sina filmer nu, eller vad?
Jag vill återigen säga att jag är mot fri fildelning. Men det innebär absolut inte att jag är för IPRED,
för de är inte motsatser, inte det minsta.
Polisen får endast begära ut IP-adresser om brottet kan ge två års fängelse och de har starka bevis. Med denna lag tillåts privata företag agera poliser
för sin egen vinning, något som aldrig existerat förut i Sverige. Hört talas om ordet korruption? Polisen arbetar ju som bekant utan vinstsyfte.
Intressant om IPRED andra sidan sundet:
I Danmark, det första landet som gav film/skivindustrin dessa befogenheter,
har skivförsäljningen minskat mest av alla länder. I Danmark har inga av de pengar som skivbolagen fått in gått till någon artist. Det enda artisterna har fått är mindre antal sålda skivor.
Nu i höstas, nästan åtta år efter att Danmark införde dessa lagar, hade man ett antal mål där domstolen ansåg att skärmdumpar inte är tillräckligt för att vinna en rättegång. Nu har man alltså fått prejudikat som säger att man inte kan peka ut vem som begått upphovsrättsbrott enbart med hjälp av ett ip-nummer. Detta efter åtta år !!!
Hur många miljoner ska de svenska skivbolagen hinna kräva innan detta kommer i Sverige?
En annan tankeställare: varför får bara film/skivbolagen begära ut IP-adresser, när inte jag får det? Vad är det som gör skivbolagen speciella? "Då kan det missbrukas", ja, men det kan inte skivbolagen göra eller?!?!
Detta visar att polisen och bara polisen ska syssla med brottsutredningar.
En notis till, justitieminister Beatrice Ask har kallat IPRED-motståndarna för "en liten högljudd grupp". Denna lilla grupp på Facebook fick i dagarna fler medlemmar än hennes eget parti, moderaterna. Medlemsantalet är runt 55k och ökar med ca 1500 varje dag.
De som önskar en privatpolis som arbetar i vinstsyfte och som har större befogenheter än Polisen och en lag som eliminerar rättsskyddet räcker upp en hand !
/M