Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av B4B
greeeken skrev:Vanliga fel är att DDM lägger av på dessa modeller
Snea bormsskivor fram kan va vanligt.
K-stag är ju klassiskt
Massa klonk i framvagnen.
Vad jag har hört om DDM är att man måste få tag på en som har samma tillverknings period om man måste byta, det går inte med alla. Man hittar dom inte vid omprogrammeringen :!:
Se upp för resonansljud vid 2000-2050 varv.
Lägg också märke till om ettan och/eller backen är svåra att lägga i vid kallstart. Detta kan betyda nedmont. av låda för smörjning av ingående axel samt ev. ett kopplingsbyte = tar tid.
Stötdämparna och krängningshämmarna lär behöva bytas snart om inte så skett.
Kopplingen slirar inte?
Gasspjället bytt? (gul lapp om bytt, vit annars)

/merzo
Användarvisningsbild
av B4B
halmstaden skrev:Se upp för resonansljud vid 2000-2050 varv.
Lägg också märke till om ettan och/eller backen är svåra att lägga i vid kallstart. Detta kan betyda nedmont. av låda för smörjning av ingående axel samt ev. ett kopplingsbyte = tar tid.
Stötdämparna och krängningshämmarna lär behöva bytas snart om inte så skett.
Kopplingen slirar inte?
Gasspjället bytt? (gul lapp om bytt, vit annars)

/merzo
halmstaden Vi börjar från början.

Är det här resonansljudet du menar? http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ud#p194685

Växellådan och kopplingen fungerar mycket bra. Den är inte trög i växlingarna och kopplingen slirar inte ännu.

Stötdämparna var genomgångna och bytta fram och de enda fel på krängningshämmarna jag kunde hitta har åtgärdats.

Och så var det spjällhuset, det vet jag inte om det är byt. Jag har inte sett varken någon vit eller gul etikett.
Är det inte så att de spjällhus du menar sitter på turbomotorerna likt det jag har på min V70 XC från 99, för det här spjällhuset ser helt annorlunda ut och sitter mer på sidan av insugningsröret och inte under som på turbon.

Tack halmstaden det här var mycket bra info.
Det är mycket riktigt det resonansljudet jag menar.

Angående spjället så sitter det inte precis under insug, som på turbo som du säger. Men om det inte är bytt kommer det gå sönder, var så säker. Jag pratar förstås om Magneti Marelli-spjällen, som satt på till 2002. En ny mjukvara kan laddas men det försenar bara haveriet. Du bör ta reda på om spjället är bytt. Servicebok kanske? Angående etiketten så sitter det ju faktiskt ingen sådan på, fel av mig. Det finns en tråd om denna spjällproblematik här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... lit=gasspj

..där jag nyss gjorde ett inlägg och frågade detta om etiketten.

Kör lugnt,

/M
Senast redigerad av 4 halmstaden, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av B4B
Då har jag kollat om det fans någon etikett, och mycket riktigt sitter en vit sådan på undersidan. ;-//
Tack halmstaden, man lär sig något nytt varje dag :mrgreen:
OK, det var ju faktiskt nåt nytt för mig också..

Notera om servoolja läcker, det gör det på min. Det syns inte kring behållaren, men du kan ju kolla nivån i den och sen lyssna när du kör.

/M
Användarvisningsbild
av B4B
halmstaden skrev:OK, det var ju faktiskt nåt nytt för mig också..

Notera om servoolja läcker, det gör det på min. Det syns inte kring behållaren, men du kan ju kolla nivån i den och sen lyssna när du kör.

/M
OK, jag får hålla ett öga på nivån :!:
Användarvisningsbild
av B4B
Jaha, då har blockvärmaren brunnit. :(
Säkringen hade gått i morse så det var ingen värme i bilen.
Det vart felsökning på förmiddagen där jag konstaterade felet.
Så det blir till att byta.
Användarvisningsbild
av B4B
Då är 20,000 mila servicen gjord på Volvoverkstad för 2,374:-
Och det var en himla tur!
Oljetråget sprack när de ska lossa oljepluggen, troligen limmad och det ser ut som det sitter ett par tätningsbrickor där. En gammal reparation upptäcks också på tråget. :shock:
Så det blev ett byte till ett bättre begagnat tråg, och så fick jag tillfälle att inspektera insidan av motorn. Det var inte så mycket sotavlagringar och jag upptäckte inga glapp i vev- och ram- lager.
En spricka i grenröret vid cyl. 5 upptäcktes, så det vart till att demontera och svetsa detta.
(har inte fått någon felkod från lamdan)
Ytterligare upptäcktes glapp i främre länkarmsbusningarna. Och när dessa skulle bytas var även de bakre busningarna glapp så det vart byte av kompletta länkarmar, vilket var billigare än att byta busningarna
(det tar tydligen för lång tid att pressa dessa).
Upphängningen på avgassystemet under bakaxeln var trasig, så den ersattes av ett klammer med fästen för gummiupphängningarna, tydligen vanligt att det rostar sönder.
Allt detta vart byt på garanti, så nu känns det ganska bra :-DD :-)-)
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]