Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av alex960
hej jag e ny här och äger en 91, 960 3.0 med automat.mitt problem är. imorse när jag lämmnat dottern på dagis och var på väg hem hammnade jag bakom en kommunbil som höll 30 på 70 vägen motor visade nästan arbetes temp och jag tryckte kickdown och flög förbi(jag kör ju volvo) nu till problemet så blinkar en orange pil i min display vad har hänt .kan säga att jag haft denna bil i typ 1 vecka provade stänga av bilen men det kommer igen hur ska jag göra.kan man NOLLA bilen genom att plocka av batteriet??? kan även säga att denna låda har S:W:E väljare men trycker jag ner w så stannar den inte nere SNÄLLA HJÄLP MIG mvh alex ?:-/ ?:-/
Användarvisningsbild
av alex960
hej hej ja nu tycks möget funka igen. någon som vet om det är svårt att byta kamrem på dessa volvos eller någon nära helsingborg som vill göra det till mig mvh alex
av metalHJ
Anledningen till att pilen blinkar är att en felkod registrerats på Automatlådan! Sockel 1 i diagnostikuttaget...

Jag skulle gissa på felaktig kickdownsignal, eller varvtals fel i och med att felkoden kom i samband med kickdown. Oftast verkar detta bara vara kontaktfel, och inte så mycket att bry sig om. Det jävliga är att lådan hänger sig i ett säkerhetsläge, och du kan inte utnyttja vinterläget. Har det kommit en gång, kan det återkomma ganska snart igen. Tyvärr :P En idé kan vara att du kravlar dig inunder bilen, och letar rätt på kontaktstycket till atomatlådan. Öppna och rengör!

Kamremmen är enkel att byta för den händige/något insatt! Det finns utförlig förklaring på forumet hur ett byte går till, rent praktiskt...
Användarvisningsbild
av alex960
hej du menar den kontakt som sitter på vänster sida i färdriktningen?? jag har inte provat winter läget igen men bilen går på alla växlar som den ska(verkar det som) får kanske rengöra och smörja då tack för hjälpen mvh alex.....ps det var lite halt imorse när det inträffa men inte mycket.ds
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
W-knappen är återfjädrande och ska heller inte fastna i läge så som S- och E-knapparna gör!!

//David
Användarvisningsbild
av alex960
tack det visste jag inte har inte haft den så länge och saknar instruktionsbok till den ska även byta k-rem snart
av lavastorm
Hade samma problem med den blinkande pilen. Efter rengöring mm ett antal gånger bytte jag till sist växellägesgivaren (ca 2500 på Volvo)

Kamremmen har Vulkverkstan i Klippan bytt till mig utan problem. Se till att de har rem och spännare hemma så går det på en halvtimme...

Pyro

Volvo 965 3.0 -92
av metalHJ
Byta kamrem på en halvtimme? Naturligtvis beroende på tidigare erfarenheter, men att kirra det själv på en halvtimme låter högst optimistiskt.

Mera verklighetstroget vore runt 2 timmar, för att allt ska gå rätt till... För att underlätta jobbet bör ju även kylarens plockas dän! Alex, när byttes löprullar och v-pump senast?
av lavastorm
Om man läser mitt inlägg noggrant står det att en verkstad bytte min kamrem...inte en vanlig hemmamekare...och de behövde absolut inte plocka bort hela kylaren för att byta kamremmen...men visst - vill man göra det hela lite mer komplicerat så...Men ok, om jag lägger på 25 % moms så tog kanske ingreppet närmre en timme för dem...

Pyro
Användarvisningsbild
av alex960
hej o hallå jag vet inte när v-pump o löprullar mm mm byttes senast jag har ingen aning det lilla man kan se av remmen så ser den fin ut.ang vulkverkstan menar du den på industri rakan eller den uppe vid rondellen ,sen har pilen slutat blinka nu .det senaste jag gjort är en motorsköljning med ett medel som heter protech o ny olja o filter som nu går den som en dröm men den drar mycket soppa ända :???: :???: :cry:

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]