Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av fidde77
Nån som vet om man behöver special verktyg för att renovera 530-531 toppen?
Är det likadarna packningsatts i dom topparna?
Vad bör man tänka på när man renoverar?

Tacksam för tips.
Användarvisningsbild
av Sparkz
http://www.topplocksverkstan.se/prislista.html
Ta en titt på bilderna till vänster så ser du lite av verktyg och maskiner. Ta sen en titt på priserna till höger så inser du att skaffa allt det för EN topp är... en smula oekonomiskt. :wink:
Är det inte några direkta skador på toppen eller ventilerna kanske det räcker att gnugga lite med pasta. Ventilslippasta och "pinne med sugpropp" från Biltema gräver inga stora hål i plånboken. Men jag skulle inte kalla det renovering.
Räkna med planslipning/fräsning, ytan brukar vara ganska gropig. Fräsa säten och slipa ventiler. Styrningarna klarar sig antagligen.
av Infide
Skall du ha ut ventilerna behöver du en ventilbåge. Skall du slipa ventilerna själv behöver du antingen en pinne med sugpropp eller så gör du som jag gjorde. Ta limstiftet från en smältlimpistol och sätt i chucken på en handborrmaskin och bröta på. Fungerade alldeles utmärkt. Skall du va överseriös behöver du momentnyckel till kamaxelöverfallen. Teleskopsmagnet kan va bra för knaster som druckit redbull och flyger all världens väg.
Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]

Backljus

Backljus på nya bilar verkar mest ha funktio[…]

Volvo car UX

Uppgraderade igår och stör mig på[…]