Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
nu fins det lite olika saker beroende på vilka årsmodeller ni har...

men felet med USB grejen håller på att utredas av Volvo, dom prata om Nån ny mjukvara.

(men jag vet att det är en väldigt snäv snäng på den optiska kabeln, efter denna montering, vilket kan göra att meddelandet inte går fram korekt)
Användarvisningsbild
av 427cobra
För mig har stereon varit helt tyst 2ggr de senaste 3 månaderna direkt efter start av bilen. Displayen är helt normal och visar allt som den ska, även Bluetoth anslutningen av telefonen, men är helt knäpptyst oavsett vilken volymnivå som visas. Startar jag om bilen är den normal igen. (S80 -08)
Användarvisningsbild
av CarMan
det är för rörigt att "laga" alla bilar i tråd.
som jag skrev så fins det flera olika fel, trådskaparen har troligen felet som beror på eftermonterad usb kabel. (alla med samma fel kan ju diskutera detta här, ni andra bör ju göra det i en anna tråd
av krullle
Tja!
När du säger det så har jag redan bytt kabel en gång, bilen är uttagen i september 08.
Efter montaget av usb/ipod grejen så fick de inte i gång den utan märkte att kabelen var skadadad.

Så är inne på kabel nr 2 nu.

Skulle man kunna kolla i montage anvisningarna som finns här: http://vccs.volvocars.se/accessories/ii/search.aspx

För att sjv kunna kolla "enklare" fel som ex. kabel, kontakstycken?

//Krille
Användarvisningsbild
av CarMan
nu är det ju mer än en kabel, så det säger inte så mycke.
Men som jag så så håler man på att jobba på en lösning, som troligen blir ett mjukvaru fix.
Men man skulle ju kuna kolla skarven på vänstersida om mitkonsollen, där den optiska kabeln tar en väldigt skart böj.

en aldeles för skarp böj på en optisk kabel, kan göra att det digitala meddelandet blir felaktigt, o då startar ju inte sstemet.

i en optisk kabel åker ett "morsemedelande" som motsvarar 1:or & 0:or
Ljuset stutsar mellan väggarna (går alltså inte raktfram som man kan tro) om du har en för skarp böj, så kan ljuset i värsta fall missa väggen. (i en böj så strudsar ljuset rån iner vgg till yttervägg, o sen til inervägg igen.... I en väldigt skarp böj kan man då missa innerväggen. händer detta med bara en "siffra" i medelandet, så har siftorna komit i otakt o medelandet blir fel)
av Knasen
Drar upp en gammal tråd, tydligen har det släppts en ny programvara för ICM:en, vad den exakt är till för, vet jag inte, men man får hoppas att den skall lösa uppstarts problemen av stereon.
427cobra skrev:För mig har stereon varit helt tyst 2ggr de senaste 3 månaderna direkt efter start av bilen. Displayen är helt normal och visar allt som den ska, även Bluetoth anslutningen av telefonen, men är helt knäpptyst oavsett vilken volymnivå som visas. Startar jag om bilen är den normal igen. (S80 -08)
Samma här & på Volvo säger dom att det är en BUGG i systemet, men dom har ingen lösning på problemet!!
Så först startar man bilen för att sedan snbbt stänga av den & seda på igen då hoppar stereon igång, sådana broblem fanns inte när man körde Amazon 8) :shock:
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]