Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Nja nu ska vi inte ljuga va :-p
Dom gamla volvon är pansarvagnar :-p
Användarvisningsbild
av Driver64
Från och med årsmodell -03 (ungefär) tillkom det en minuskabel parallellt med pluskabeln från batteriet fram till motorrummet. Vet någon var den minuskabeln är ansluten i motorrummet?
Användarvisningsbild
av CarMan
Driver64 skrev:Från och med årsmodell -03 (ungefär) tillkom det en minuskabel parallellt med pluskabeln från batteriet fram till motorrummet. Vet någon var den minuskabeln är ansluten i motorrummet?
vet inte vad minuskabeln har med start/ laddnignatt göra, då man lika bra kan föra strömen genom karossen.
Men kabeln jordar framför luftrenaren, iallafall på dom man eftermonterade, vilket borda vara exakt samma som vid fabriksmontering.
Användarvisningsbild
av ufriman
Vadå problem anslut + på +polen i motorutrymmet och minus på motorn på lämpligt ställe funkar fint att ge stöm till andra (har gjort detta på avd bilar ett antal ggr)
//Ulf
Användarvisningsbild
av Whisky
Får hålla med ufriman här..... Where's the beef???
Fungerar alldeles utmärkt! Har startat igång ett gäng grannar och andra nödställda... Fungerar t o m att koppla plus-plus, kaross-kaross, om du nödvändigtvis inte vill koppla minus på battreiet på den nödställda bilen. (Huvudsaken om du kopplar båda polerna på batteriet på en bil är att du kopplar karossen sist på den andra bilen. Det är där du får gnistbildningen som du vill undvika vid batteriet )
av dr mugg
På mina tidigare analoga robusta bilar så har batteriet alltid suttit lätt åtkomligt - dvs. koppling direkt på polerna.

Orsaken till frågan är att instruktionsboken inte berör ämnet alls. Ville kolla av innan jag ev. raderar datorn, bränner kretsar eller annat. De är ju så ömtåliga de lilla liven...

Och igen - jag har fattat.
Användarvisningsbild
av henka35
Anslut -polen i lyftögglan på motorblocket. På vänstersida sett framifrån bilen.

/Henrik
Användarvisningsbild
av Whisky
dr mugg skrev:Ville kolla av innan jag ev. raderar datorn, bränner kretsar eller annat. De är ju så ömtåliga de lilla liven...
Klokt och sant!
av dr mugg
Frågan har nu blivit rent hypotetisk då kyla, korta körsträckor och en bensinvärmare tagit livet av batteriet.....

Skall man byta till Volvo original eller finns det något annat tips?
Användarvisningsbild
av CarMan
dr mugg skrev:Frågan har nu blivit rent hypotetisk då kyla, korta körsträckor och en bensinvärmare tagit livet av batteriet.....

Skall man byta till Volvo original eller finns det något annat tips?
Har du bränslevärmare ska du se till at ha ett bateri med många Ah
orginal på dom tidia årsmodellerna satt ett förklent batteri.

sen så gäller ju lagen om at köra linga många minuter i bilen som värmeren gått i tid.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]