NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av McSteven
Monterade en aktiv hållare från Brodit till min (GPS-)mobil idag. Nu undrar jag om det finns något smidigare ställe att hämta ström från än 12-voltsuttaget vid växelspaken.

Mobilhållaren är monterad på förarens fläkt till höger om ratten.

Kan man t ex hitta lite energi under förvaringsfacket bakom aluminiumpanelen (med radio mm)?

Har en V50 1.8F Momentum -09.
Användarvisningsbild
av Brainy
Oj bra fråga, har aldrig skruvat i den typen av bil men vi kan väl spåna lite ändå och se om du kan få något tips?

Mittkonsollen är ju av "plattmodell" men cd-delen sitter ju där instrumentbrädan har börjat (känns rätt naturligt att den sitter där då en cd-skiva är djup;)) Borde det inte på baksidan av denna finnas en strömanslutning? En kontakt till ett kabelstycke som driver stereon/mittkonsoll bör ju finnas! Till V70N kan du då köpa en y-kontakt och plugga i kontaktstycket och stjäla ström ifrån, kan någon bekräfta eller dementera att det finns sådan även till denna bil?, i annat fall lär en strömtjyv där fungera ypperligt.
Så in med sladden genom fläktgallret och stjäl strömmen där.

Fungerar inte denna lösning så kan du ju dra sladden "intranevöst" och stjäla ström från baksidan av cigguttaget men detta kan nog bli ett väldigt överjobb med tanke på den platta mittkonsollen.

Men vart sitter säkringsboxen någonstans? Sitter den på sidan av instrumentpanelen? Isådanafall kan du ju stjäla ström där och koppla in.

Är det spänningsomvandlare i kontakten till din gps? isådanafall är ett stående tips till alla ovanstående lösningar att du kopplar ett cigguttag till det du stjäl strömmen ifrån, gömmer detta t.ex. bakom stereon och kopplar in gps'n till som vanligt innan du skruvar tillbaka grejjerna så kopplingen får sin nya gömda, skymda och mer permanenta inkoppling.

Vad tror ni?

mvh
Anders
av jumu01
Bild

Hittade detta på forumet C30, S40N, V50, C70N tråden "iPod/USB adapter".

Kommer att installera detta uttag då den som sitter vid växelspaken ligger så dåligt till!! Vid senaste servicen fanns ej tid för detta, måste boka ny tid, så fungerar Volvo hade tidigare VAG då var det inga problem med att göra en extra åtgärd vid en service.
Användarvisningsbild
av wendtan
Det är inte helt lätt det där. Här är lite bilder från min eftermarknads ipod intergration. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=29194
Jag behövde kontinuerlig 12V och det fanns bara vid passagerarsidans fotbrunn, höger sida. Du vill ha tändningsstyrd plus gissar jag, och då är absolut det enklaste sättet att sätta en "strömtjuv" på 12V uttaget vid handbromsen.
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]