Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har som det står i rubriken problem med Värmen i kupen dels stolarna och sedan luften som kommer in genom ventilationen, vet att det finns flera trådar om detta om man bara söker men det jag vill veta är vad det är för relä/säkring som kan behöva bytas. Har för mig att säkringsplats 6 är dom på min bil och denna om jag inte har helt fel har med Stolsvärmen att göra, men jag kan ha fel.
?:-/ ?:-/
Vilka säkrings/reläplatser är det som jag bör kolla?

Tack för svaret :D
Senast redigerad av 2 cybermunk, redigerad totalt 0 gång.
Den pendlar mellan AC kallt och bastuvarmt. !OBS! har ingen AC !OBS! plus att den kan vandra mellan utblåsen.
Var ut i dag och såg då att föregående ägare hade satte dig en svagare säkring för kupefläkten satt en 15 AMP där det skulle sitta en 25AMPs säkring inte konstigt då att den inte gick som den skulle satt och gick i genom säkringarna som satt och en såg ut att vara hopplöd så den bytte jag ut och sen den till kupefläkten.
Det torde inte ha någon betydelse med en "svagare" säkring, så länge den inte brinner av. En säkring är digital i sin funktion. Antingen leder den ström, eller inte. Om den har brunnit av betyder det att det har gått mer ström i den än vad den var dimensionerad för. Om man tänker sig någon sorts "motståndsfunktion" i en säkring så är den i så fall obetydlig.
Amperètalet på säkringen är avgörande av förbrukningen och kablaget. Som det hörs av namnet, skall den skydda mot för mycket ström i en krets. Försöker man ta ut mer, så brinner den av.
Så sant som det är sagt, men man blir ju lite konfunderar av att fläkten går bättre och släpper ut värme snabbare nu än innan jag byte den säkringen. Förut kunde det ta ca 6 mil innan det kom någon värme alls nu kommer den nästan direkt.

EDIT: Utblåsen är dessutom balanserade nu det va dom inte innan.
EDIT 2: Ställer jag fläktreglaget på full fart så kommer luften likvärdigt i alla ut blås förut kunde luften vandra från mitten och utåt eller från sida till sida.
Vad jag har fattat av det jag kan läsa i manualen till min volvo så finns det till och med två säkringar men jag fattar inte skillnaden på dom. I alla fall om man tittar på det som står på askkoppen så uppfattar jag det som om det är två säkringar för sätet. men jag hittar inget i Haynes Boken ISBN: 1 85960 581 8 sidorna 12.2/12.3+12.5

Vad står det på Relä J?
RELÄPANELEN
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]