Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Det är ju allmänt känt att E-klass runt millenieskiftet rostar som en sjuttiotals Fiat, men även A och B-klass med bara ett par år på nacken är riktiga rostburkar.. Det räcker att googla i 10 minuter så inser man vidden av det hela. Att sedan kundbemötande är under all kritik, med undanflykter och halvdana reparationer är bara sorgligt. Jag känner personligen två familjer vars E-klasser började rosta synligt under sitt andra till tredje år, och det rättades aldrig till på ett permant sätt. Inga av dem kör Mercedes idag...

Vi kan tycka illa om t.ex Volvos hanterande av spjällhus mm. ,men i sammanhanget är det kaffepengar. Att behöva byta skärmar och hellacka en bil som är 5-6 år är i dagsläget katastrofalt dåligt, för att inte nämna vad det kostar. Och det hjälper tyvärr inte något längre tag...

/Thomas
av Marbas
Jag accepterar också att rost pga stenskott inte ska gå på rostskyddsgarantin, men bilen på hemsidan är genomrostad. Det är inga stenskott som har gjort den rosten som han har.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Marbas skrev:Jag accepterar också att rost pga stenskott inte ska gå på rostskyddsgarantin, men bilen på hemsidan är genomrostad. Det är inga stenskott som har gjort den rosten som han har.
Det fanns ju en hel del bilder på stenskott på hemsidan, 5st på nära håll och fler stenskott på dom bilderna med hela bilen. Hela bilen är ju "inringad", detta är stenskott eller liknande som INTE ska gå på nån rostgaranti. En bil rostar inte på sådana ställen utan att lacken är påverkad av skador som t ex stenskott. På de ställen kring handtag, lister osv där dessa legat och gnagt är dock en annan femma, men även här kan man få avslag om bilen i största allmänhet är vanvårdad.
Och bilen har med all sannolikhet råkat ut för ett antal försäkringsskador under åren som gått, dåliga jobb i sådana ärenden kan ibland vara orsak till att rosten kommer, men då är det ju inte Mercedes som skall stå för garantin utan firman som utfört arbetet (garanti brukar va 2år).
Med normal skötsel och underhåll kan man hålla liv i en bil väldigt länge, men som sagt det kräver ju lite jobb utav en själv.
Ett dåligt bemötande är väldigt lätt att slänga ur sig när det inte passar en, men hur har man egentligen själv betett sig!? kanske inte så konstigt många gånger att kundmotagare osv tröttnar på skogstokiga kunder, vi är ju bara mänskliga...
Användarvisningsbild
av Henke850
erc skrev:Vad har man egentligen för förväntingnar på en nio år gammal bil som rullat 26000 mil?
1988, 36000mil och rostfri 8)
Bild
Bild

Men visst var det kasst av Mercedes att börja tumma på kvaliteten och tillverka bilar som rostade. Det var någonting med grundlacken som blev fel har jag hört. SAMTLIGA Mercor från 1994-> ca 2002-2003 verkar haft problem. På några mercaträffar jag varit på har jag sett riktigt exklusiva modeller, typ AMG och såna, som säkert kostat en förmögenhet, med rostbubblor lite här och var. Riktigt uselt! Jag hade gärna spanat in en w210 E-klass beggad men absolut inte med de här problemen. Vissa bilar har mer rost än min gamla 200E från 88 med 52000mil på mätaren hade. Nej klassiska fina glidarmercor på sommaren och tålig och framhjulsdriven Volvo på vintern är bra det :)
Användarvisningsbild
av Fluffen
Vad jag har hört så beror det på att mercedes har väldigt tunn lack, speciellt på kanterna på plåten som vid handtaget på bagageluckan, dörrkanter, kanterna på framskärmarmarna osv har också hört att det är undermålig grundfärg. :roll:
Användarvisningsbild
av Hilmer
Alla bilmärken har problem med lack/rost, så detta är Mercedes inte ensamma om.
I många fall handlar det om lacken som är undermålig, detta för att man labbat ordentligt med nya "giftfria" lacker och nu senast den vattenbaserade lacken. Det var bättre förr och vi kommer aldrig att komma dit hän igen...
Användarvisningsbild
av Fluffen
Har haft praktik och senare jobbat lite på en mercedes verkstad och det var istort sett alltid obligatoriskt att mäta tjockleken på lacken innan vi satte igång med demontering.
Rekordet var en 02:a som var inne ungefär 4 gånger för åtgärdning av rost på goodwill. :lol:
Var bilen bra skött, servad hos mercedes och att man inte kom in och gapa för mycket så var det oftast inga problem att få goodwill, även om det var en importbil. Så var det iallafall på den verkstaden jag jobbade.
Användarvisningsbild
av Funk
Hilmer skrev:Alla bilmärken har problem med lack/rost, så detta är Mercedes inte ensamma om.
I många fall handlar det om lacken som är undermålig, detta för att man labbat ordentligt med nya "giftfria" lacker och nu senast den vattenbaserade lacken. Det var bättre förr och vi kommer aldrig att komma dit hän igen...
Det där är inte riktigt sant.. Faktum är snarare att många andra bilmärken, Volvo inkluderat, har betydligt bättre rostskydd sedan man börjat med vattenburna lacker... Det har inte nödvändigtvis med lacken att göra, utan snarare att man ändrade på andra skydd och appliceringar ungefär samtidigt. Det är i alla fall i branschen ganska välkänt att det inte finns så många olika lackleverantörer till bilindustrin, så sannolikheten att Mercedes skall använda samma färgsystem som någon annan tillverkare utan rostproblem är rätt stor.

Ett exempel på en fuckup från Mercedes är att lägga tätningskitt innan man primar, där alla andra lägger det efter primern är applicerad.

Vattenbaserad lack har för övrigt redan använts länge..

/Thomas
av Roknäs
Min förra bil var en mb200t-89. 34000 bekymmers fria mil. Rostfri. Iofs är det lite mer komfort och motor på min v70 d -07. MEN mercan gnekade aldrig i tex instrumentbrädan. Sånt kan reta även mig. Att man på en bil som är 18 år äldre INTE behöver "höja stereon" för att bli kvitt med ljud från gnisslande plast....hihi
Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]