Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kör en sedan 850 glt 93a med snart 29k mil på mätaren.
Har haft en del problem med allt möjligt som hela tiden åtgärdats. Börjar bli less...milt sagt :-(O)

Nu till nästa besvär...

För drygt två veckor sedan tvätta ja bilen i tvätthall o torka torrt noga. Efter det hade jag råkat trycka till ena spegeln så den var helt missvisande. Skulle då justera den inifrån bilen som vanligt o upptäcker då att båda speglarna lagt av...säkringarna är hela överallt.
För några dagar sedan skulle jag i vanlig ordning sätta farthållaren o upptäcker då att även den lagt av. Den tog farten en kort stund för att sedan "släppa" helt...
Har hittills använt fartisen varje dag o inte haft några problem förut vid ett tillfälle då den var lite svajig, öka...minska farten osv utan att jag ändrade ngt.

Vad kan ha hänt? Känns ju riktigt drygt nu med tanke på allt som felar hela tiden.
Okay, gammal bil men ändå!
Förra ägarna påstog att de aldrig haft problem med bilen förut att de behövt byta slitagesaker men för oss började bilen jävlas från morgon 1!

En annan sak som börjat för ngn dag sedan är att vid sväng åt vänster så tokdundrar det under handskfacket, misstänker att det är kupéfläkten, kan det vara det? Låter som om ngt går i någonstans...den är bytt en gång.

Har ni några tips på var man ska börja felsöka o hur?

Snart byter ja bil... :|
Kan det vara någon databox/styrbox som spökar. Kolla även säkringarna i motorrummet som Grammse skriver.

Tyvär är det så med äldre bilar (och bilar i allmänhet) att det mest oväntade kan gå sönder på den mest olägliga tidpunkten. Tråkigt om din bil inte gjort annat än jävlats.
Lången skrev:Vanligt fel på lite äldre bilar är att det blir kabelbrott på genomföringen i dörren til kaross. Mät upp kablarna så ser du om nån har gått av. Farthållaren...hur funar den, styrs den av vaccum? Isf kolla över slangar mm.
det går inte kablar till speglarna genom varje dörr, eller? :oops: båda har ju lagt av samtidigt så borde ju göra det såklart om det är brott...hehe
På min V70 sitter reglaget för speglarna i vänster dörr. Då borde det ju räcka med ett brott i styrströmmen från vänster sida för att bägge speglarna ska strejka. Rent statistiskt sett är det nog dessutom så att just vänster dörr öppnas betydligt oftare än övriga dörrar vilket borde göra att just vänster sida borde kunna jävlas. I mitt fall är det högtalarkabeln som bråkar men ger man dörrsidan en smäll så.......funkar det.
gummilist

Har kollat om det finns goodwill på detta me[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]

Fick hem nya torkarblad och fick tillfälle at[…]