Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Tomas88 skrev:Kan man lossa filtret utan att tappa ut oljan först?
Rinner det inte ut en massa olja då? (Om det har betydelse så har jag en S40 2,0T -2001)

bara att skruva bort filtret då oljan är i oljetråget,,oljan som är i filtret förlorar du...skruva på det nya filtret och starta motorn och stäng av och kolla nivån....
av *pettson*
Tomas88 skrev:Okej. I mitt fall sitter oljefiltret i ungefär samma nivå som oljetråget men det skall gå bra då?
Hoppas det inte gör något med allt off topic.
Som tidigare sagts. Du förlorar oljan i filtret och i kanalen. Det handlar om ca 3dl, dit med nytt filter och starta upp. Stäng av och vänta.. kika på stickan och toppa upp om det krävs.
*pettson* skrev:
Tomas88 skrev:Okej. I mitt fall sitter oljefiltret i ungefär samma nivå som oljetråget men det skall gå bra då?
Som tidigare sagts. Du förlorar oljan i filtret och i kanalen. Det handlar om ca 3dl, dit med nytt filter och starta upp. Stäng av och vänta.. kika på stickan och toppa upp om det krävs.
Likadant på en 940 med B230FT?

/Turbo+
Turbo+ skrev:
*pettson* skrev:
Likadant på en 940 med B230FT?

/Turbo+
Samma där

/Kalle
*pettson* skrev:alla hakar upp sej på vilken olja man kör med. Men ingen tänker på filtret? Ingen olja är bättre än dess rening gjort den.
Missuppfatta mej inte nu, ett volvo orginal är inte ett dugg bättre än ett biltema efter säg 700 mil med blandad körning i en bil som gått runt 20k mil.på oljan.
Har du några belägg för att ett högkvalitativt filter tappar en stor del av sin funktion efter 700 mil i en välskött 20´-milare. Skulle vara intressant att ta del av de studier el. rapporter som du kommit över i ämnet.

//Thomas
av *pettson*
Gemini__ skrev:
*pettson* skrev:alla hakar upp sej på vilken olja man kör med. Men ingen tänker på filtret? Ingen olja är bättre än dess rening gjort den.
Missuppfatta mej inte nu, ett volvo orginal är inte ett dugg bättre än ett biltema efter säg 700 mil med blandad körning i en bil som gått runt 20k mil.på oljan.
Har du några belägg för att ett högkvalitativt filter tappar en stor del av sin funktion efter 700 mil i en välskött 20´-milare. Skulle vara intressant att ta del av de studier el. rapporter som du kommit över i ämnet.

//Thomas
Jag har inga direkta rapporter om detta, utan jag har bildat mej den uppfattningen ihop med information jag samlat iallafall i 20år fram och tillbaka, erfarenheter från en bekant som är motorbyggare proffesionellt (vad han ser i olika motorer) och från kurser på olika oljebolag samt då mina egna verksamma år. Det skulle aldrig gå att få en perfekt rapport som stämde exakt med en specifik bilmotor heller, om vi inte undersökt just den motorn. Varje motor är en riktigt unik individ, varje körstil, oljesort och 20 andra faktorer bestämmer hur mycket partiklar som bildas i storlek med vad filtret tar upp. Däremot är det lika känt som vid luftfiltrering att ett byte i förtid gentemot utsatt tid absolut gör att det flödar bättre. I ett oljefilters fall gäller det att få all olja att gå igenom filterpappen och inte igenom avlastningsventilen. Det finns inga filter av idag som är perfekta och sen plötsligt blir tvärstopp i om det inte hänt nåt allvarligt. Däremot har du bara 100% filtrering i låt säga..350mil.. sen får du 95%..90.. när du kommit till dina 1500 mil finns det inte en chans att du har 100% filtrering kvar oavsett hur välskött motorn är och vilket filter du använder. Vi får ju också förstå att ju bättre filtret är ju mera fångar det upp, vart ska vi lagra skräpet om vi inte gör det i filterpappen? Lagrar vi det i pappen så täpper vi till pappen.. täpper vi till pappen så flödar vi förbi pappen för att inte tappa tryck.
Byter vi filtret i förtid så är vi säkra på att rena all olja ända till bytet.. Lämpligast är ju då att lägga filterbytet i mitten av perioden.

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]