Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av boeder
Tjena!
Är det någon som har någon erfarenhet av "hjälp" servo till V70. Är det något att ha? Jag har beställt en ny -06 med 17" utan progresiv servo blir det tungt att vrida runt ratten jämnförbart med "hjälp" servon, Hur ofta måste den servas etc. Vad har ni för erfarenheter? Jag skulle gärna vilja ha återkoppling inom kort då beställnigen inte går att ändra på

V70 2.5T -04 Snart -06 Fullsketen med utrustning
av Teemu
progressiv servo är fin fint i min Laguna 3.0 V6 Touring iaf. Lite konstigt (eller rättare sagt annorlunda) känndes det dock i början. Tror inte det blir så farligt tungstyrt utan heller då du ju har styrservo fortfarande. Skillnaden är väl att ett vanligt servo ger samma "effekt" hela tiden medans ett progressivt ger mer i låg fart.
av NCR
Teemu skrev:progressiv servo är fin fint i min Laguna 3.0 V6 Touring iaf. Lite konstigt (eller rättare sagt annorlunda) känndes det dock i början. Tror inte det blir så farligt tungstyrt utan heller då du ju har styrservo fortfarande. Skillnaden är väl att ett vanligt servo ger samma "effekt" hela tiden medans ett progressivt ger mer i låg fart.
Bytt bil nyligen?
av Teemu
jupp, i måndags...
Användarvisningsbild
av CarMan
med progrisiv servo går det pekfingerslätt att vrida på ratten när bilen står still.
utan progresiv servo är det som vanligt
Användarvisningsbild
av Whisky
Med vanlig servostyrning går det alldeles tillräckligt lätt att vrida ratten när man står stilla eller kryper fram. Därför tycker jag att det inte finns en anledning i världen att kosta på en progressiv dito för den sakens skull!
Däremot kan jag tänka mig att det KANSKE är värt det tvärt om, dvs för att få ett trögare läge när man ligger på landsvägen och vill ha en stadigare gång som inte är lika känslig och fladdrig i ratten....
Användarvisningsbild
av _Rick_
så har det vart sen urminnes tider på Volvo. Progressivt. vad det hastighetsberoende gör. eller iaf gör på en BMW är att man inte behöver vrida lika mycket på ratten för att få mer utslag på hjulen. Dvs när man fickparkerar tex så vrider du lite på ratten och hjulen vrider mer.

Jag tror det är så på Volvo med.

Men jag håller med dig Whisky. Servoverkan skulle vart mer eller mindre 0 när man kör över .. 30 km/h kanske.. Då hade man fått bättre vägkänsla i bilen.
av dante
_Rick_ skrev:så har det vart sen urminnes tider på Volvo. Progressivt. vad det hastighetsberoende gör. eller iaf gör på en BMW är att man inte behöver vrida lika mycket på ratten för att få mer utslag på hjulen. Dvs när man fickparkerar tex så vrider du lite på ratten och hjulen vrider mer.

Jag tror det är så på Volvo med.

Men jag håller med dig Whisky. Servoverkan skulle vart mer eller mindre 0 när man kör över .. 30 km/h kanske.. Då hade man fått bättre vägkänsla i bilen.
Nä, Volvo påverkar inte styrutslaget. Bara kraften som behövs.
Användarvisningsbild
av CarMan
det finns ingen bil i värden som har en styrväxel som ändrar utväxlingsförhållande efter hastighet !

Volvos största marknad är USA, där vill man kunna styra bilen med lillfingret.
Användarvisningsbild
av Driver64
Till BMW:s 5-serie finns något som kallas aktivstyrning där hjulutslaget varierar för samma rattrörelse.
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]