Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lasse-V
Hej.Hoppas på er hjälp.Då jag för 5 dagar sedan körde min bil var värmen i kupen helt borta.Fläkten blåser kalluft.Ibland så kan det komma lite värme några sekunder för att sedan bli kallt igen.Har bytt Vatten/glykol samt termostat för en månad sedan och allt fungerade bra.Ispropp är uteslutet då bilen ibland stått i varmgarage kalla perioder.Motortemperaturen går upp normalt och inget läckage av glykol någonstans varken i eller under bilen.Läst här på forumet om vissa som har problem med värmepaketet,kan det vara det som gett med sig och hur kan jag kolla det?Bilen är en 740 gle-86 och saknar ac.Jättetacksam för tips,tack på förhand./Lasse
av metalHJ
Golvmattorna är inte blöta, eller klibbiga? Du skulle ju kunna ha läckage i värmepaketet... I annat fall ser jag bara att det skulle vara radiatorn som är igensatt med dålig vattencirkulation som följd. Plocka dän inredning kring mittkonsoll in under vid fotutrymmen och leta rätt på värmepaketet. Känn på slangarna om de blir varma! Kontrollera värmeventilen så att den är tät, och även den känns varm.
av Lasse-V
Hej.Nej inga mattor blöta,snustorrt vid torpedvägg och golv.Reglagen är som vanligt.Ändrar man från varmt till kallt kommer värme ett par sekunder,inget mer.Tog för några månader sedan och spolade systemet,dvs lossade pluggen vid motorblocket,samt kylarslangar och spolade rent.Bytte termostat och glykol/vatten.Allt funkade utmärkt tills för några dagar sen så jag vet inte om det har någon betydelse.Men var sitter värmeventilen?Är det ett stort jobb att riva mittkonsolen?Jättetack för tipsen/Lasse
Användarvisningsbild
av emwtur
luft i värmepaketet ? - jag bara spånar !
jag är inte säker på hur slangarna går och om luften skulle kunna stanna i värmepaketet
och inte hur man skulle får ut den heller -
/emwtur
av 945S
Jag har ingen koll på exakt hur värmepaketet ser ut men baserat på symptomen kan det inte vara så mycket annat än att det är stopp innan kupéfläkten. Eller kanske någon luftbubbla. Du kanske skulle spola hela systemet en gång till. Jag tror Haynes rekommenderar att man skall spola åt båda hållen överallt om man skall göra det ordentligt. Eller så är det bara någon slang som fått en kink någonstans...
av Lasse-V
Men hur spolar jag åt båda hållen?Jag lossade bulten under grenröret samt kylarslangarna till kylaren och spolade där och även vid termostaten.En luftbubbla borde väl försvunnit på några månader tycker jag.Men var sitter värmeventilen?Tack för alla inkommande tips.MVH/Lasse
av 945S
Det är väl bara att lossa alla kopplingar, öppna alla kranar, och spola i samtliga hål tills vattnet är klart antar jag. Ta bort termostaten kanske är bra också så den inte sitter ivägen.
av 945S
Eventuellt bör man även vända upp och ned på kylaren och spola den vägen. Tror det står i någon servicebok...
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]