- ons 26 nov 2008, 22:37
#237323
Har varit och införskaffat nya slangar på Volvo till vevhusventilationen på grund av att den tunna slangen, som går mellan luftnippeln och gasspjällhuset, har spruckit och den grova slangen, som går mellan luftnippeln och luftinloppskanalen, är på väg att spricka. Tänkte i samband med att jag byter slangar passa på att byta ut flamfällan och demontera samt okulärbesiktiga oljeavskiljaren. Visar det sig att oljeavskiljaren är igensatt av gammal olja och beläggningar kommer jag i första hand att försöka rengöra oljeavskiljaren och i andra hand att byta ut den. Med åstundande arbete i åtanke har jag tre frågor:
1. Är oljeavskiljaren endast helgjuten i plast eller finns det andra material i den?
2. Vad är lämpligt att använda som rengöringsmedel för att lösa gammal olja och beläggningar utan att skada oljeavskiljaren?
3. Efterlyser även en detaljerad beskrivning av hur jag skall gå tillväga och vad jag ska tänka på när jag demonterar oljeavskiljaren så att jag inte flyttar returslangen, som går ifrån oljeavskiljaren ner till oljesumpen, ur sitt ursprungsläge med följden att oljesumpen behöver demonteras för att få returslangen på plats igen.
1. Är oljeavskiljaren endast helgjuten i plast eller finns det andra material i den?
2. Vad är lämpligt att använda som rengöringsmedel för att lösa gammal olja och beläggningar utan att skada oljeavskiljaren?
3. Efterlyser även en detaljerad beskrivning av hur jag skall gå tillväga och vad jag ska tänka på när jag demonterar oljeavskiljaren så att jag inte flyttar returslangen, som går ifrån oljeavskiljaren ner till oljesumpen, ur sitt ursprungsläge med följden att oljesumpen behöver demonteras för att få returslangen på plats igen.
Senast redigerad av 1 Bettan, redigerad totalt 0 gånger.
Volvo 740 GL -92 "Bettan" R.I.P.
Volvo S70 2.4 -00
Volvo S70 2.4 -00