Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Brainded skrev:
*pettson* skrev:
Brainded skrev:Så om inte v-power ger någon skillnad så gör inte 98oktan det heller gentemot 95oktan?

Min trimtillverkare säger nämligen att jag måste köra på minst 98oktan för att inte riskera onödiga spikningar vilket automatiskt vrider ner effekten.

/Anders
Det fungerar ju så att bränslet i sej utvecklar mindre energi. MEN att motståndet mot för tidigt tändning är högre. Det gör att tändningen kan vridas upp och därmed blir motorn effektivare.
Det din trimtillverkare säger är sanning, men det har också en annan sida. ENDA gången du har nytta av just den här oktanökningen är när du står på full gas och förmodligen gör den inte nytta förräns du passar drygt 0,8 bar..
Hur ofta ligger du på fullt ladd med full gas?
Vet du med dej att du ska dra tunga lass eller köra fullgas hela tiden så att du verkligen nyttjar allt fullt ut, framförallt under längre tid (ett par minuter och uppåt) så ska du använda 98 oktan.
Men om du transporterar dej till och från jobbet varje dag och möjligen kör om nån då o då.. ja då kan du lätt nöja dej med 95 oktan utan problem.
Tittar vi krasst på det så fungerar en turbobil som en sugmotorbil större delen av sin tid. Då krävs inga 98 oktan, om vi sen accellererar normalt vid rödljusen så laddar vi inte mera än 0,4bar oftast, där krävs inte heller några 98 oktan. utan det är alltså återigen ENDAST när du krämar upp fullt laddtryck vi behöver våra 98 oktan.
1.3Bar är mer regel än undantag, bilen är ju bara tänkt som en leksak. Dock handlar det ju aldrig om flera minuter. Snarare på sin höjd 30s. då och då.
Över 0.4 kan jag lova att jag använder från rödljusen :twisted:

mvh
Anders
Om det är mera än regel än ett undantag så föreslår jag att du börjar med att tanka 120 oktan, då är du ju på säkra sidan. Du behöver även byta turbo, dp, samt intercooler. Glöm inte att byta vevstakarna med då dom lever på håret vid 1,3 bar.. Sen kanske du kan få den att hålla ett helt år med den typen av körning.
Användarvisningsbild
av vetten
gundj skrev:Läste ett svar frân OKQ8 (tror jag det var) i nâgon biltidning. där hävdade talesmannen att deras 95-oktaniga bensin lâg väldigt nära 98 pâ grund av den marginal de ansâg sig behöva för att garantera 95 oktan.
Jag kommer inte ihâg hur det var med 98 men det finns säkert en marginal där oxâ.
Snart blir det väl svârt att hitta bränsle med högre angivet oktantal än 95 dâ de flesta mackar i min närhet slopat 98 till förmân för E85 (vilket iofs väl har högre oktantal, ifall nâgon vill pâtala det :lol: )
Eftersom man tillsätter Etanol i 95oktanig bensin och inte i 98oktanig så kan man ju tänka sej att den oktanhöjning som etanolen ger är den marginal han menade ?:-/ Tror dock inte att den 95oktaniga soppan klarar samma krav som den 98oktaniga uppfyller.
av *pettson*
vetten skrev:
gundj skrev:Läste ett svar frân OKQ8 (tror jag det var) i nâgon biltidning. där hävdade talesmannen att deras 95-oktaniga bensin lâg väldigt nära 98 pâ grund av den marginal de ansâg sig behöva för att garantera 95 oktan.
Jag kommer inte ihâg hur det var med 98 men det finns säkert en marginal där oxâ.
Snart blir det väl svârt att hitta bränsle med högre angivet oktantal än 95 dâ de flesta mackar i min närhet slopat 98 till förmân för E85 (vilket iofs väl har högre oktantal, ifall nâgon vill pâtala det :lol: )
Eftersom man tillsätter Etanol i 95oktanig bensin och inte i 98oktanig så kan man ju tänka sej att den oktanhöjning som etanolen ger är den marginal han menade ?:-/ Tror dock inte att den 95oktaniga soppan klarar samma krav som den 98oktaniga uppfyller.
Den lilla mängden (under 5%) gör inget på oktantalet. Däremot gör spädningen att man kan spara 5% fossilt bränsle.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]