Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Jag äger en Volvo S40 med en 1,6 L:ers motor. Eftersom motor är så liten, dricker han också ganska lite.
Därför tänkte jag "trimma" han lite. Göra så att han dricker ännu mindre. (För tillfället är jag nere i 0,48 liters förbrukning på landsväg.
Jag räknar själv, ingen vilseledande färdator här inte.)

Jag ska fixa till bromsarna, så de rullar lite lättare. Sen tänkte jag på en Slick 50 behandling av motorn.
Men jag är lite skeptisk till behandlingen. Teknologin är ju från 1978. Funkar den fortfarande lika effektivt i dagen motorer med högre precision?
Jag har läst lite om Slick 50 här på forumet och stött på lite delade meningar. Vad säger ni som har erfarenhet av Slick 50 i era Volvo bilar?
Är det någon skillnad? Värt att investera dom pengarna? (bilen är en 02:a och rullar 11 000 mil.)
av Jwinkler
?! vadå fixa till bromsarna så den rullar lättare?
bensinförbrukningen är väldigt svår att få ner mer än fabriksförbrukningen, och få ner din förbrukning mer än du har fått tvivlar ja starkt på! du är ju väldigt lågt nere!
såå nej, glocalnetbehandlingar funkar inte i praktiken..
av Stefan85
Jwinkler skrev:?! vadå fixa till bromsarna så den rullar lättare?
bensinförbrukningen är väldigt svår att få ner mer än fabriksförbrukningen, och få ner din förbrukning mer än du har fått tvivlar ja starkt på! du är ju väldigt lågt nere!
såå nej, glocalnetbehandlingar funkar inte i praktiken..
Renovera bromsoken, byta ut bromskivorna bak. (Paret som ägde bilen innan mig använde inte bromsen vidare mycket, elle rättare sagt: starkt. Så skivorna är lite rostiga).

Aja, går det inte att få ner förbrukningen mer, så går det inte, det var bara en idé med Slick 50...
Användarvisningsbild
av gundj
Frigâng / âtergâng av bromsoken, höj lufttrycket ett extra halvkilo över angivet, ta bort takräcket :-), nya tändstift och luftfilter, bra olja allt detta fungerar och bidrar till lägre förbrukning, Slick50 gör bara Mr.Seabeach lycklig ;-)
Tvätta bilen sâ spar du en cl till.
av Stefan85
gundj skrev:Frigâng / âtergâng av bromsoken, höj lufttrycket ett extra halvkilo över angivet, ta bort takräcket :-), nya tändstift och luftfilter, bra olja allt detta fungerar och bidrar till lägre förbrukning, Slick50 gör bara Mr.Seabeach lycklig ;-)
Tvätta bilen sâ spar du en cl till.
Tack för tipsen!

Jag har inget takräcke :P.
Nya tändstift + luftfilter är bytt. Oljan ska jag byta i dagarna :)
Användarvisningsbild
av Brainy
Flyttar tråden då den inte är modellspecifik. Samt ändrar rubriken något!

Det jag har hört är att slick 50 fungerar på slitna motorer, åtminstonde sommartid. Vintertid blir det snarare tvärt om då den får problem att få upp värmen.

mvh
Anders
Stefan85 skrev:Hejsan!

Jag äger en Volvo S40 med en 1,6 L:ers motor. Eftersom motor är så liten, dricker han också ganska lite.
Därför tänkte jag "trimma" han lite. Göra så att han dricker ännu mindre. (För tillfället är jag nere i 0,48 liters förbrukning på landsväg.
Jag räknar själv, ingen vilseledande färdator här inte.)

Jag ska fixa till bromsarna, så de rullar lite lättare. Sen tänkte jag på en Slick 50 behandling av motorn.
Men jag är lite skeptisk till behandlingen. Teknologin är ju från 1978. Funkar den fortfarande lika effektivt i dagen motorer med högre precision?
Jag har läst lite om Slick 50 här på forumet och stött på lite delade meningar. Vad säger ni som har erfarenhet av Slick 50 i era Volvo bilar?
Är det någon skillnad? Värt att investera dom pengarna? (bilen är en 02:a och rullar 11 000 mil.)

det är inte lönt den dricker ingeting ju tror nog de ända som kan få ner bränsleförbrukningen är med ett chipp som minska efekten o minska bränsle till förslen. de e inte lönt att göra något sånt på en sån liten motor tror inte någon har försökt utvekla något i den stilen till en sån liten motor
Jag är skeptisk. Om principen bakom Slick 50 fungerar, varför skulle de främsta oljetillverkarna då inte bara blanda i samma ingredienser i oljan de säljer, för att öka kvaliteten på sina produkter?

Eller rättare sagt, om det fungerar, då kan vi nog lugnt räkna med att något liknande redan finns i bra oljor...
Om du gör detta för att spara pengar eller miljö så är det väl knappast lönt att byta bromsar? Du kommer aldrig att lyckas spara in bensin motsvarande kostnaden för nya bromsar. Det blir heller ingen miljövinst när du byter eftersom det då måste tillverkas ett par nya bromsar vilket påverkar miljön.

Högt däckstryck sliter ju mer däck så då borde miljön påverkas negativt? Eller?
Tejpa igen alla glipor i karossen, ta bort railsen och extrahjulet. Tejp försten? Det måste ju oxå tillverkas - omiljövänligt.....

Skit samma, kör vidare som vanligt istället!
AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]

Lambdalampan lyser

Så koden du får verkar ju i kombinatio[…]