Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JimmB
Hej alla.

Jag har en V70xc -98 (2,5T).

På instrumentbrädan lyser lambda lampan. Så jag åkte till Bilia och löste av och tog bort felkoden, som sa att det var luftmassemätaren som inte ville vara med.....

köpte en ny LMM och felet är exakt det samma!

Lambda lampan lyser och när bilen är ljummen och man skall starta så får man dra på startmotorn i ca: 5-10 sekunder.
Bytte tempgivaren som sitter vid termostaten, ingen skillnad.
Har nya tändkablar och ny rotor och fördelarlock samt stift......

Någon som har en aning??!! ?:-/
av *pettson*
JimmB skrev:Hej alla.

Jag har en V70xc -98 (2,5T).

På instrumentbrädan lyser lambda lampan. Så jag åkte till Bilia och löste av och tog bort felkoden, som sa att det var luftmassemätaren som inte ville vara med.....

köpte en ny LMM och felet är exakt det samma!

Lambda lampan lyser och när bilen är ljummen och man skall starta så får man dra på startmotorn i ca: 5-10 sekunder.
Bytte tempgivaren som sitter vid termostaten, ingen skillnad.
Har nya tändkablar och ny rotor och fördelarlock samt stift......

Någon som har en aning??!! ?:-/
Billigast är väl att felsöka bilen ljummen än att bara byta saker?
Vad gör att motorlampan lyser när den är ljummen då?.. Lyser den under start? Eller efter start?
Att få gnida 5-10 sekunder med ljummen motor låter ju inte speciellt illa eftersom bilen inte får tillskott som den får kall? Hur lång tid får du dra på starten kall då?
Jag nollade felkoden genom att ha loss batterikabeln en timme. Lampan var då släkt vid start och tändes först efter flera start och stopp och en halvtimmes körning. Så var även fallet när jag nollade den gamla lmm hos bilia.

Därefter lyser lampan precis som innan konstant. Innan och efter start.

Vid kallstart startar den direkt.
Det är bara när den är ljummen som den är svårstartad och går dåligt direkt efter start. Får köra 15-30 sek på starten.
av *pettson*
JimmB skrev:Jag nollade felkoden genom att ha loss batterikabeln en timme. Lampan var då släkt vid start och tändes först efter flera start och stopp och en halvtimmes körning. Så var även fallet när jag nollade den gamla lmm hos bilia.

Därefter lyser lampan precis som innan konstant. Innan och efter start.

Vid kallstart startar den direkt.
Det är bara när den är ljummen som den är svårstartad och går dåligt direkt efter start. Får köra 15-30 sek på starten.
Du har inte fått felkoden urläst igen för att se om det händelsevis är nåt annat som styrdonet klagar på?
Volvo on call

I takkonsolen sitter inget som behöver progra[…]

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]

Fick hem nya torkarblad och fick tillfälle at[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg.