Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av LOB
Verkstaden lyckades inte hitta felet som skapar klonkljud från bakvagnen när jag kör över gropar och vägbulor i låg fart. Kan någon vänlig själ lista tänkbara fel som en mer proffsig vekstad kan se efter?
av 945S
Skall man förutsätta att det är multilänk eller stel bakaxel? Jag har iaf fått för mig att det funnits 960 med stel axel...
Jag har inga direkta tips förutom att lägga sig under bilen och bända med en kofot eller dylikt verktyg för att hitta ev. glappande leder.
Hur klonkar det? På upp- eller nerväg? Kan du framkalla ljudet om du gungar bilen när den står stilla?
av ean72
Hepp

Er du sikker på at det er bak problemet ligger?
Min 960 hadde klonk og den sporet jeg til slitte foringer til stabilisatorstaget foran.
Nå er det fortsatt klonk i bilen når jeg kjører sakte over dumper ol. men det virker som at det gir seg når bilen blir varm. Har du opplevd det?
av lennart lundberg
Hej!

Har förmodligen samma klonkljud i bakvagnen på min 960 -96. Har varit så i många år utan att finna felet. Låter som om den lösa dragkroken skulle ligga och hoppa i skuffen. Nya nivådämpare och nytt krängningsstag bak, felet kvar.

Lennart 960
av Volvokarl
945S skrev:Skall man förutsätta att det är multilänk eller stel bakaxel? Jag har iaf fått för mig att det funnits 960 med stel axel...
Jag har inga direkta tips förutom att lägga sig under bilen och bända med en kofot eller dylikt verktyg för att hitta ev. glappande leder.
Hur klonkar det? På upp- eller nerväg? Kan du framkalla ljudet om du gungar bilen när den står stilla?
Den enda modell i 960 serien som hade stel bakaxel var kombimodellen fram till 94. Den uppgraderade varianten med nya fronten fick multilink f.o.m 1995. Sedanmodellerna har haft multilink hela tiden, från 960 till S90
Elpriset

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8MWJE/regeri[…]

Äntligen fått tillbaka min bil, inte f&[…]

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]