Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Calix har kommit med en ny värmare i år som enligt reklamen ska ha en lutning som gör att trots att den ställs framför passagerarstolen så börjar den avisa vindrutan först.

Fotona i deras reklam såg i alla fall mycket imponerande ut, sen hade de säkert överdrivit hur kass en vanlig värmare är.

mvh
Anders
Har den fastspänd med en bagagerem på mittarmstödet bak, riktad framåt. Så slipper en ev. passagerare att brottas med den och vindrutan blir avisad på nolltid, och så lurar man EON (eller någon annan) på några spänn.
Defa Termini, monterad på höger sida av mittkonsollen, riktad lite snett uppåt. Tycker den funkar bra och sprider värmen men däremot har jag bilen i garage nattetid så jag har inte hunnit råka ut för en igenisad ruta ännu :)
jojjeblom skrev:
anp skrev:Vilken utetemperatur och drifttid talar vi om här?

Mina värmare har alltid stått på passagerargolvet, antingen uppvinklade på egen fot eller på pall beskriven ovan.
Något större isproblem har jag aldrig upplevt, även om lite is/frost oftast funnits kvar på framrutan.
Oavsett om det gällt en kombi eller sedanbil.

Men inte värre än att torkarna i kombination med spolarvätska tagit bort den med några svep över rutan.

Jag har min motor/kupévärmare på timer ca, 1 timme vid 5 till - 5°, och ca, 2 timmar vid kallare väderlek.
Runt 2-3 timmar brukar jag köra värmarna, oavsett utetemp, brukar funka bra.
Mellan framstolarna, riktad frammåt mot vindrutan, frontrutan börjar avisas redan efter några minuter.
NisseHult skrev:Hmm... Är jag den ende som har den ståendes på passagerarsätet riktad mot vindrutan...
Hm, Nokian-däck är så säkra att föraren riskerar att söka spänning på annat håll? :)

Jag är lite allergisk mot brandrisken, så jag skippar gärna sådana äventyr - även om det sannolikt är effektivt.
Jag brukar ha värmaren i passagerarsätet, gärna med nåt under så den vinklas upp mot rutan. (Men just nu skulle det funka riktigt dåligt, stolen står i garaget pga vattenläckage, jag har rivit upp mattorna på hela högersidan.)
Idag ställde jag en värmare med justerbar fot på armstödet i stället, riktad mot rutan. Det blev rent riktigt snabbt trots fukt i bilen och is på insidan av rutan också.

I flera år (och med flera bilar) har jag tänkt bygga ett fäste så värmaren hamnar mellan stolarna fram, men det har inte blivit av än...
Hjulvridarn skrev:I min S80 skruvade ??:-/ jag fast fästet som föjer med värmaren (en liten Calix) i konsollsidan på mittunneln, under handskfacket. Kontakten sitter på andra sidan, så sladden räcker precis under mattan. Under sommaren så skruvar jag bort fästet. Klädseln över mittunneln sluter sig bra över hålen, så de syns knappast. Värmaren monteras i ca 45 graders lutning. Men det är som trådskaparen säger, vindrutan tinas ganska långsamt - särkilt nere vid torkarbladen..
Samma placering jag med. Tycker det fungerar bra. Även om alla rutor inte är helt upptinade av sig själv så tar det ju en bråkdel av tiden att skrapa dem.
Här har sagts mycket i den här tråden, och jag fyller på med lite mera. I min månadsfaktura från Volvo följde det med ett reklamblad. Där erbjuder dom en kupevärmare som står fritt på en ställning på golvet. En "ståltrådshållare" där värmefläkten hänger vertikalt.
Den här sidan är inte så användarvänlig för att lägga in bilder. Annars hade jag lätt kunnat skanna av bilden och visa upp den. Jag hittar inte heller erbjudandet på Bilias hemsida, så att man hade kunnat länka.
Pris i alla fall, om någon blir intresserad: 695 kr "Just nu". (Det finns billigare, men inte den upphängda modellen). Besök en butik om ni vill titta närmare på den.
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]