Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
kave skrev:
Arese skrev: Däremot är bakhjulsdrift klart sämre ur framkomlighetsperspektiv i igensnöade backar från stillastående.

Mvh
Arese
Jotack. Jag har hjälpt otaliga BMW 5 serie igång på platt mark nästan :)

Att bilen fungerar i de omständigheter som du beskriver får man väl ta för självklart? Eller ska man hyra bil om det snöar ute?
Som sagt var, jag kör 6000-8000 mil om året från Italien till riksgränsen, i år har jag kört en gång till Val Thorens och åkt skidor och en gång till Charmonix. Har aldrig haft problem med bakhjulsdrift. Jo, en gång förresten, blev inplogad när jag bodde i Stockholm. Fast det blev jag med mina FWD-bilar oxå... :D

Nya bakhjulsdrivna bilar går som vinthundar på vintern, att man får "gunga" sig loss en gång om året i nån backe kan man ju om inte annat lägga på det nostalgiska kontot :D Knappast en säkerhetsfråga iaf.

Mvh
Arese
av Arese
Gemini__ skrev:Läs detta gamla test, observera att BMW inte har DSC utan ASC+T:

http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 0101e.html
Och här är en något nyare variant:

http://www.teknikensvarld.se/files/TV05 ... ertest.pdf

Kan vara intressant om man inte kört bakhjulsdrivet på vintern de senaste femton åren...

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av kave
Arese skrev: Som sagt var, jag kör 6000-8000 mil om året från Italien till riksgränsen, i år har jag kört en gång till Val Thorens och åkt skidor och en gång till Charmonix. Har aldrig haft problem med bakhjulsdrift. Jo, en gång förresten, blev inplogad när jag bodde i Stockholm. Fast det blev jag med mina FWD-bilar oxå... :D
Jag förstår det, men jag undrar bara om någon är förvånad? Ska inte detta fungera med en modern bil? Hade det INTE fungerat hade man inte sålt många bilar i Bayern det kan jag lova dig.

Kan vi inte bara enas om att varje konstruktion har sina fördelar och nackdelar?
1. Fördel RWD, ingen "torque steer", roligare bil att köra i vissa fall
2. Fördel Fwd, bättre framkomlighet i de flesta fall.
av Arese
kave skrev:
Arese skrev: Som sagt var, jag kör 6000-8000 mil om året från Italien till riksgränsen, i år har jag kört en gång till Val Thorens och åkt skidor och en gång till Charmonix. Har aldrig haft problem med bakhjulsdrift. Jo, en gång förresten, blev inplogad när jag bodde i Stockholm. Fast det blev jag med mina FWD-bilar oxå... :D
Jag förstår det, men jag undrar bara om någon är förvånad? Ska inte detta fungera med en modern bil? Hade det INTE fungerat hade man inte sålt många bilar i Bayern det kan jag lova dig.

Kan vi inte bara enas om att varje konstruktion har sina fördelar och nackdelar?
1. Fördel RWD, ingen "torque steer", roligare bil att köra i vissa fall
2. Fördel Fwd, bättre framkomlighet i de flesta fall.
Det skriver jag under på med tillägget att många lever kvar i villfarelsen att man inte kan köra RWD på vintern. Det är fel. Det går precis lika bra som FWD. Vill man ha framkomlighet i extrema situationer köper man förmodligen AWD.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av kave
Arese skrev: Det skriver jag under på med tillägget att många lever kvar i villfarelsen att man inte kan köra RWD på vintern. Det är fel. Det går precis lika bra som FWD. Vill man ha framkomlighet i extrema situationer köper man förmodligen AWD.

Mvh
Arese
Då har vi samma syn på det hela.
Användarvisningsbild
av Tomas L
De sista dagarnas väderlek har varit en bra påminnelse till varför jag valde AWD och hög markfrigång. Jag bor på en väg som inte är av högsta prioritet för snöröjningen och jag tror att både FWD- och RWD-bilar har haft problem att ta sig igenom plogvallen som blockerade infarten till vägen igår på lunchen. Om jag ska rangordna så...

1. AWD
2. FWD, riktningsstabilare än...
3. RWD.

...men vete sjutton vad det har att göra med komforten i V70 II!? ;)
av Amli
Tomas L skrev: ...men vete sjutton vad det har att göra med komforten i V70 II!? ;)
Sant :) . En sak som har med komforten att göra är four-C! Nu har jag inte en V70 II utan en XC70 II, men sak samma. Bilen är ett under av komfort nu är väglaget är lite sämre. Även jag bor i norr och med de bitvis riktigt dåliga vägarna här uppe kan jag säga att Four-C chassit är som skapt för dessa vägar. Riktigt, riktigt bra. Kan varmt rekomendera!!
av ocean24Daut09
Under många år har jag irriterat mig på den bristande komforten med högt vägljud och stötig fjädring i moderna bilar. I och med V70 II och XC70 II har Volvo lyckats skapa en bil med mycket god komfort och bra väghållning.
Det är betydelsefullt att vi bilköpare för fram de positiva omdömena om V70 II & XC70 II. Jag läste i en biltidning för en tid sedan där reportern själv ställde sig frågan; Varför säljer inte komfort? Reportern borde själv sitta inne med svaret eftersom journalisterna oftast talar sig varma för just sportigheten hos bilarna i sina biltester. Biltillverkarna verkar tro att journalisterna är representativa för hur de flesta kunderna vill ha sina bilar. För min del tror jag att Volvo har möjlighet att ytterligare profilera sig som biltillverkare genom att utveckla och hålla fast vid de kärnvärden som Volvo står för; bra stolar, låg ljudnivå, god ergonomi, körbekvämlighet och utmärkta ljudanläggningar. Vad mer kan man begära när man skall ut på långfärd med sin bil.
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]