Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har problem med att min kylarslang blir hård när motorn är varm.

Har fyllt på ca 1L glykol för ca en månad för att behållaren är tom. Det finns tryck när jag uppnar kylarlocket och bilen ryker inte vitt och oljan ser bra ut.

Det försvinner glykol men vart vet jag inte, men där är inte i stora mängde som försvinner.
Har testat med ett annat kylarlock, Bytt termostat men det vara samma problem med det.
Har kollar runt vattenpumpen men där var det inget vatten runt.

Gjorde ett kompprov för ca 2 veckor sen. Man jag hade ju stifterna i.
Kompprovet ligger på.
1cyl 11bar
2cyl 11,5bar
3cyl 11,2bar
4cyl 11.4bar.

När bilen är kall så ligger kylarvätskan ca 1cm ovanför minimumsträcket.
Och när bilen är varm så har nivån stigit lite under maximumstrecket.

Filmade i behållaren när bilen var riktigt varm och med gas. Då såg man att det cirkulerade glykol, precis innan kylfläkten satte igång så ranna glykol över och sen sjönk det tillbaka
Bild

Bilen är 940Ltt med M90

Tacksam för hjälp.
Senast redigerad av 1 fidde77, redigerad totalt 0 gånger.
kan det vara någon typ av STOP i kylare slang mm mm ?????? bara en tanke
Det ska vara tryck i systemet när motorn är varm, det hindrar vattnet från att koka. Men om det bygger tryck snabbt igen (~10sek.) efter att du har öppnat locket och släppt ut trycket med varm motor kan du börja misstänka toppackning.
Det kommer några bubblor ibland på den sista filmen, det ser inte så bra ut om det inte är så att du har fyllt upp systemet nyss och det kan finnas luft kvar. Ett prov man kan göra är att hålla slangen på en avgasmätare över öppningen och titta efter avgaser, främst HC.
Jag fyllde på vatten o glykol när bilen var kall, för då låg den på minimum strecket.
Och då var jag ute och varmkörde den och då var det då det bubblade lite som i filmen.
Länge än 10sec tar det innan det blir tyck i systemet. Har inte kollat hur lång tid det tar.

Och det är ju inte alltid slangen blir hård. :???:
Men om toppackningen skulle läcka så skulle väll slangen alltid bli hård bara man har kört i 5 minuter?
Det är ju inget så där jättetydligt...
Kolla lite mer efter läckage, hörnen på kylet brukar läcka lite, värmeslangar, värmekranen (ta loss plasten och titta upp ovanför gaspedalen). Provtryck kylet, närmaste verkstad bör ha grejer för det.
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]