Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ocean24Daut09
Nu har jag kört ett par hundra mil i min V70II 2,4D aut. Jag är mycket nöjd med bilen och framför allt med den goda komforten och den låga ljudnivån. Jag har tidigare ägt Mercedes E, BMW 5-ser och Audi A6. Volvon är den klart komfortablaste att åka i. Inom bilindustrin har bilarnas sportighet prioriterats under allt för lång tid.
Dagens bilar är så pass bra då det gäller väguppträdande att det nu är dags att lägga mera krut på komforten. Det har Volvo gjort med V70II och det är jag glad för. Bilen är helt enkelt svårslagen då det kommer till komforten.
av Amli
Jag håller med om att komforten på V70/XC70 är svårslagen. Det jag blev mest imponerad av på min var när jag bytte om till mina dubbade vinterdäck och det knappt låter om däcken :D . Bilen är väldigt bra isolerad mot däckljud!!
av riha
Jepp, isoleringen för lla typer av ljud verkar vara mycket bra.
JAg blev VÄLDIGT glatt överraskad när jag hämtade ut XC70:n i somras och märkte att den var nästan "ljudlös" i förhållande till min gamla V70 -06.
av erc
Delar uppfattningen om den höga komforten. Efter lite drygt 1000 mil i min V70 2.0F kan jag konstatera att jag verkligen uppskattar komforten. Ser fram emot den stundande långresan ner till alperna!
av Arese
Hej

Efter 2000 mil på 2,5 månad är jag i stort nöjd med komforten i min vagn:

Fjädrings- och ljudkomforten upplever jag som mycket bra i V70II. Stolarna håller också hög klass även om jag skulle vilja ha en något längre dyna för bättre lårstöd. Styrningen är avslappnande på långfärd då den inte förmedlar särskilt mycket om vad som händer mellan väg och däck. Riktningsstabiliteten är oklanderlig.

Några små förbättringspotentialer har jag också identifierat:

- Automatlådan växlar lite abrupt i låg fart
- Optimeringen mellan farthållare (resume) och lådan ger ibland lite omotiverade nedväxlingar
- I en del situationen skiner det igenom att det är en framhjulsdriven bil, små vibrationer i ratten vid vissa varvtal (2200-2400), viss tourqe-steer ur rondeller vid kickdown. Till körharmonin och kulturen i en bakhjulsdriven bil är det fortfaranden en bit kvar.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
När jag har passagerare tittar de förvånat på hastighetsmätaren och undrar om den visar rätt. De upplever tydligen bilen som tyst och stadig. Har kört en del tyska vagnar och de som ligger inom rimlighetens gräns prismässigt når inte upp till Volvon komfort full ut.

När det gäller bakhjulsdrift och svensk vinterväg är det, trots elektronisk hjälp, ingen bra kombination. Här är det ingen tvekan om att framhjulsdriften vinner. Jag kan villigt erkänna att det känns i ratten om man trycker gasen i botten i en rondell. Detta gör jag dock inte ofta :)

Allra bäst i snödrivorna är ju AWD, heja XC70! Man blir en aning bortskämd med AWD. Det känns lite fjuttigt när man någon gång kör 2wd i snömodd.

Hälsningar

Henry
Användarvisningsbild
av kave
Jag håller med. Kör man i 140km/h i mörker så tror passagerarna att det går i 70km/h.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Å andra sidan så är det ju inte vara bra att vara fartblind..
av Arese
Henry_Fågeljazz skrev:
När det gäller bakhjulsdrift och svensk vinterväg är det, trots elektronisk hjälp, ingen bra kombination. Här är det ingen tvekan om att framhjulsdriften vinner.
Hej

Många lever nog fortfarande kvar i denna villfarelse. Har kört 15 000 mil i mina BMW:s av senaste generation. Till Alperna flera gånger, svenska och norska fjällen mm, utan ett problem i kraftigt snöoväder. I lands- och motorvägsfart går de defenitivt inte sämre än min V70II trots bakhjulsdrift. Detta tack vare mer känsligt kalibrerat antispinn, -sladd och att drivhjulsinfluenser inte ställer till det för styrningen. Däremot är bakhjulsdrift klart sämre ur framkomlighetsperspektiv i igensnöade backar från stillastående.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av kave
Arese skrev: Däremot är bakhjulsdrift klart sämre ur framkomlighetsperspektiv i igensnöade backar från stillastående.

Mvh
Arese
Jotack. Jag har hjälpt otaliga BMW 5 serie igång på platt mark nästan :)

Att bilen fungerar i de omständigheter som du beskriver får man väl ta för självklart? Eller ska man hyra bil om det snöar ute?
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]