Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Toni
Hur länge törs man köra innan det är dags att byta kamrem på en b230e? En del säger att det gör ingen skada om remmen går av men har också hört att det kan skada motorn för att det är mindre utrymme mellan ventiler och kolvar i b230 än i en b23.

Ett annat problem är att när man kallstartar den så ligger tomgångs varven på ca 2000, men den går inte ner i tomgångsvarv fast man kör flera mil. Men om man då efter att ha kört dom där milen stänger av bilen och startar igen så ligger den på 900 rpm.
av Rådlös
Teoretiskt skall du kunna köra 8000 mil på en och samma kamrem.
Men det är ju löjligt att vara dumsnål i ett sådant här fall. Naturligtvis brister inte kamremmen på garageinfarten eller på bilvekstadens parkeringsplats. Den kommer i stället att gå av en mörk natt med snöstorm och minusgrader, eller ösregn på en motorväg flera mil från närmaste tätort. Eller i rusningstrafiken på Essingeleden i Stockholm (eller motsvarande någon annan stans i landet). Och troligtvis också när du har bråttom till någon avtalad viktig tid. Och den går alltid av utan förvarning!
För övrigt är det bara på K-modellerna som det blir ventilhaveri. Alltså B 200 K och andra (om det finns några?) som har Solex-Cisac-förgasare. Inte A-modellerna med dom gamla förgasarna av SU-typ. Insprutningsmotorer som din E-typ klarar sig också.
En ny rem och spännrulle kostar under 500 kr. Och om den gamla inte har gått av, är det förhållandevis enkelt att byta själv. Det finns inlägg här på forumet om hur man gör. Vill man överlåta det till en verkstad, så kan man lätt göra det i samband med en service, tändstift-filter-olja. Merkostnaden är försumbar.

I fråga om dina övriga problem, föreslår jag att du skall kolla tomgångsventilen. Den kan behöva rengöras ibland.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av Amarace
Det är bara B230K som berörs av ventilsallad, inte B200K som har samma topp som alla andra. B230K har förbränningsrummen i kolvarna.

Sen angående tomgången, kolla tillsatsluftsliden, den stänger dels med hjälp av el, dels med värmen som motorn avger, verkar som att den kärvar, eller att elen till den inte är ok.
av Toni
Ska kolla tillsatsluftsliden. Kablarna som går till kontakten är el tejpade så det kanske har nått med det att göra. Men finns det inte ett sk impulsrelä som är kopplat till kallstartinjektorn som ska klippa när motorn blivit varm? Tänker om det kan vara galet i relät om det nu finns ett sånt..
av Amarace
Finns inga impulsrelän.

Kallstarten får sin spänning från startmotorn, den går alltså endast så länge som startmotorn går. Det går i sin tur via en termotidigivare som känner av temp och varierar hur länge kallstartventilen ska vara öppen (som max 7sek har jag för mig).
av Toni
Upptäckte igår att packningen till insuget läcker. Kan det vara problemet med tomgången. Tomgången ändras när man sprutar startgas i det området, den går ner.
av Toni
Den senaste tiden har den varvat 1500-2000 varv oavsett vad man gjort och även om den stått i motorvärmare hela natten. Men idag upptäckte jag att skruven till brickan som håller fast insprutaren stack upp och var alldeles lös, så jag skruvade fast den och kontrollerade dom andra. Nur är problemet löst, den går hur fint som helst på tomgång.
Ibland är det enkelt. :D
av Toni
Ännu återstår problemet med tomgången när det är kallt ute och man kört en bit, fast den håller sej på 1500. Det beror nog på den läckande insugspackningen. Men när man kör stads trafik så håller den sej på 900 rpm. Blir att byta packningen till våren i brist på garage.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]