NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
-Var sitter filtret på V50 D5 MY2008? Krävs det några specialverktyg?
av Psyko
mojja skrev:
poseidon skrev:Har för mig du skrev det i någon tråd. Skönt att det var så enkelt då. Måste man inte hålla på å lufta systemet när man byter filter? Krångligt?

Normal mekvana och rätt verktyg så är det gjort på en kvart. Lufta gjorde jag inte men toppfyllde det nya filtret med fräch diesel satte tillbaka körde startmotorn i 20 sekunder och så hoppade traktorn igång:)

Helt klart värt att forstätta tanka som man gjort innan alltså:)
För det första så är det inte bra för Högtryckspumpen att köra på
den typen av Diesel.

För det andra är det inte bra att köra 20 sekunder på starten utan att det kommer fram
bränsle. Högtryckspumpen tar skada av det, du bör sätta på o stänga av tändningen
x-antal gånger innan du kör på startmotorn efter ett filterbyte. På det sättet lurar du den
elektriska bränslepumpen i tanken att trycka fram bränsle.
Användarvisningsbild
av CarMan
det är inte själv luftande i den mening att man kan säta sig o vrida på starten.
när tänningan slås på, så startar den elektriska bränslepumpen som sitter i tanken, den går i ca 20 sek.
enklaste luftning sker genom att upprepa dena prosidur 5-6 ggr bränslet kommer att cirkulera från tank via filtret & till matarpump sen åter till tanken, så luften kommer att hamna i tanken)

sen när det gäller Comonrail dieslar, så köp bränsle på bensinstationen !!! det slutar förr eller senare med pumpras !
dessa dieslar är mycket känsligare...
Användarvisningsbild
av wendtan
Systemet är INTE självluftande. Jag var med när det bytade ut bränselfilter samt bränslefilterhus på vår 2,0 D MY08 och de använder en handpump likt den som sitter till tankar på utombordsmotorer för att lufta systemet. Om du bara fyllde upp med diesel och nötte på starten så hade du nog mest tur att bilen startade utan problem.
av finnepower
wendtan skrev:Systemet är INTE självluftande. Jag var med när det bytade ut bränselfilter samt bränslefilterhus på vår 2,0 D MY08 och de använder en handpump likt den som sitter till tankar på utombordsmotorer för att lufta systemet. Om du bara fyllde upp med diesel och nötte på starten så hade du nog mest tur att bilen startade utan problem.
Trådskaparen har en D5:a och du har en 2,0D kanske därför de skiljer...
"Fuldiesel" ? Vad är det som är fult på den? färgen?

Det värsta man kan göra åt en diesel är att köra den på vatten! Därför sitter det en dränerings nippel på "alla" diesel bilar, på undersidan på bränslefiltret. Kan vara bra om man dränerar bort ev. kondensvatten från bränslefiltret inför varje höst så slipper man att det fryser eller kommer in i högtryckspumpen eller ännu värre in i motorn via spridarna.
av mojja
Jaja hur som haver så kommer jag fortsätta köra på min diesel tills det skär. Har flera i min bekantskapkrests som kör på denna diesel. 1 st mb c 250d 98 som nu rullat 38000 mil på denna diesel. Avyttrade min 2.0d my 07 efter 4600 mil på denna diesel 1 st v70n D5 som rullar 190000 mil på samma soppa.

Kan ta att blir lite kondens och att jag får kolla filtret lite oftare. Skär det så skär det har motorgaranti och vill se vilken verkstad som skyller på bränslet. E ju bara att tömma taknken byta filter och toppfylla med pump diesel och köra runt den i systemet och sedan lämna in bilen på verkstad.

I värsta fall tar man smällen då det lönar sig ganska snabbt iallafall gämnfört med att tanka på pump.

Ha det gott alla och kör försiktigt ute i snöovädrena:)

M.v.h mojja
av LJN
-Sitter det en dräneringsplugg på filtret för V50 D5MY08 också?
Senast redigerad av 1 LJN, redigerad totalt 0 gånger.

Det kommer alltid finnas anekdoter, gäller ju[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]