Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av GyZeN
Hejsan! Jag har just köpt mej en helt rostfri Volvo 745 -86... Gotlands bil så klart efter som man bor här...

Men jag har ett problem!

Vindrutetorkar motorn funkar inte så som den borde! Den går runt som den skall men när man stänger av den så stannar den där den inte borde... Borde den inte återgå till ned liggande läge? Jag har kollat jord, byt torkar motor. Men det är ännu samma sak. Finns det det någe relä till denna? Kikat på ett kopplings schema men kan ej hitta något?

Kan det vara spaken?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av alex960
var stannar den då????
av GyZeN
Den kan stanna mitt på rutan.. Beror på när man slår av den... Undrar nästan på om det kan vara spaken som strular?
Användarvisningsbild
av emwtur
det finns ett relä som också har hand om intervall torkningen !
detta styrs via en sladd från torkarmotorn så att det är "på" tills motorn signalerar att torkarna
ligger på rätt ställe !

det kan vara relät som inte mår bra !

/tur
av sicnarf
relä finns placerade bakom säkringarna bakom askoppen vid växelspaken.Det finns en tråd här om reläplacering här på forumet så du kan kolla.Det finns bra bild också.
av Lesjö
Har du bytt motorn? Men inte växeln? Det var ett tag sedan men, felet finns troligen inne i torkarmotorns växelhus. Där finns en strömledarskena med en "löpare" som följer torkararmens rörelse. Denna skena ger ström till motorn så länge torkararmen inte är i stoppläge. Antagligen är "löparen" trasig. Det är i vart fall inte reläet.
Användarvisningsbild
av emwtur
helt korrekt angående växeln ,
JAG gjorde antagandet att GyZen bytt hela paketet !

/tur
Användarvisningsbild
av sidhabo
sicnarf skrev:relä finns placerade bakom säkringarna bakom askoppen vid växelspaken.Det finns en tråd här om reläplacering här på forumet så du kan kolla.Det finns bra bild också.
Du kanske har en URL till tråden ... ?
Elpriset

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8MWJE/regeri[…]

Äntligen fått tillbaka min bil, inte f&[…]

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]