Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#5597
Hej,
En fundering jag har är att kunskap om bilars IT verkar saknas. Vid flera tillfällen har jag blivit ombedd att få bilen uppdaterad (bra). Då jag frågat verkstaden varför / vilka förbättringar som då blir / vilka fel jag framgent slipper så kan de ALDRIG - ALDRIG tala om det. Bara en kort info om att det skall ske. Och det hjälper inte att prata med "chefen" - han (för det är oftast en han) kan inte heller. Jag menar då att jag varit på märkesverkstaden med min fd S60 och min nuvarande S80. Jag tror nämligen att en liten firma har sämre IT-kunskap men det är svårt.

Vet ni någon bra verkstad som kan Volvos IT så säg till. Vad jag vill veta är bl a vad olika uppgraderingar är bra för; hur ofta det kommer, kan jag se själv när det finns ngt att uppdatera, kan jag installera orginal elektronikdelar i bilen och få delarna "inlagda" och i vilket system då (menar fast telefon, regnsensor, värmeslingor i baksäte, allt som kräver IT-påverkan). Jag har också hört att bilar kan särskilt kundanpassas men vad menas med det, hur, när, varför skulle jag vilja det? Vad innebär det? Ansluta egen IPOD eller annan MP3-spelare? Alltså mecka men med IT-delarna också...

Vem kan sådana här saker?

Eller är alla ni andra nöjda?
Användarvisningsbild
av Jarlen
#8547
Jag har samma erfarenhet.
Det enda de kan är att stoppa i sin dator och trycka på uppdatera.
Ingen vet varför eller vad det gör.

Men.

Små specialiserade firmor kan ha större kunskaper.
Kolla med t.ex. Auto Sport Performance (ASP) i Karlskoga,
de chippar och fininställer tändscheman m.m.
Kan inte de svara eller hjälpa dig så får du väl gå till någon tekniker som har utvecklat IT:n på huvudkontoret. (Volvos HK, alltså)
av clintans
#12821
Jag är nöjd idag, lyckades lura/få igång CD-växlar ingången på min SC-802 så att jag kunde ansluta min MD-spelare där.
Användarvisningsbild
av CarMan
#12838
Jag förstår vad ni menar, min erfarenhet sägar att små specialiserade firmon inte kan mer, men dom är bra på att knyta kunden tillsig & skapa en bättre relation, så kunden tror att dom kan mer.
märkesverkstan har överlägset bäst kunskap om din bil, det råder det ingen tvekan om.


ska se om jag kan förklara det här enkelt när det gäller mjukvaror.
Om du har ett spesifikt fel i din bil som du vill bli av med, så har märkesverkstan en databas tilhjälp där dom kan konversera med fabriken. om dom i fabriken känertill felet kan dom ha byggt en ny mjukvara (om felet är mjukvarubserat) det går då att läsa i data basen att felet åtgärdas med den nya mjukvaran, men exakt vad dom byggt om får inte återförsäljaren reda på. Gissar att det ofra är för komplext att gå in på (-ja vi har ökar spänningen med 0,1v över defrostpotensometern & & sett till att cce:en kollar tempraturen innan den vrider på spjälet istället för tvärtom, då detta gav en respons som ökade tempratursvängningen med 3 hundradelar på bla.bl. bla.)

om du har nåt litet fenomen som du vill bli av med & man inte hittar nån infom om detta & alla mätninger i bilen är rätt, så kan man gissa att det är en mjukvaru "bugg" deta går ju ej att mäta, men så kan man testa med att ladda i senaste mjukvaran & sen får kunden prova.
om bilen redan innehåller senaste mjukvaren komer det inte att gå att ladda i mjukvaran & en text talat om detta. men fins det en nyare mjukvara så går den i, men det fins ingen info att hämta från volvo fabriken om vad som skiljer på den mjukvaran mot den som var innan.

Det är presis som när du laddar uppdateringar till din PC, det är sällan du vet vad uppdateringen gör

sen finns det ju några kundparametrar på bilen som man kan ändra efter kundens önskemål, tilexempel var klimatanlägningen ska blåsa mäst luft när den nått den önskade tempraturen o bara ska hålla den på den nifån, hur mörk den automatiskt avbländningsbara backspegeln ska bli, om bakrute torkaren ska starta när man läggeri i backen o torkarna fram är på m.m.

Jag kan via PM tala vilken verksta jag jobbar på om du vill åka hit när du lagar bilen.
Användarvisningsbild
av ateist75
#23686
clintans skrev:Jag är nöjd idag, lyckades lura/få igång CD-växlar ingången på min SC-802 så att jag kunde ansluta min MD-spelare där.
Hur gjorde du det??? Det vore mycket bra att veta! :D :D :D
Användarvisningsbild
av Loner
#23688
Att min mekaniker inte kan mer om bil IT'n än att blåsa ner nya mjukvaraor gör mig inget så länge allt fungerar.
Det är bättre att han lägger ner sin tid o kunskap och att leta läckande packboxar, klura på kärvande bromsar och liknande saker.
För han ska ju ändå inte själv skriva nya program utan bara tanka hem olika versioner från volvo centralt om behov finns.

Sen önskar jag och säkert fler med mig att mabn hade en chans att komma in i mjukvarorna och se hur det funkar, för vissa små funktioner skulle jag vilja skriva om :roll:

(T.ex skulle jag vilja att ytterbelysningen tändes när jag låser upp bilen och när jag stannar den, precis som innerbelysningen gör.)

/L
Användarvisningsbild
av eldaria
#23716
ateist75 skrev:
clintans skrev:Jag är nöjd idag, lyckades lura/få igång CD-växlar ingången på min SC-802 så att jag kunde ansluta min MD-spelare där.
Hur gjorde du det??? Det vore mycket bra att veta! :D :D :D
Jo det är jag också nyfiken på hur du gjorde.
Min CD växlare dog, och nu har jag övervägt at använda den ingången till mp3 spelare.
Användarvisningsbild
av CarMan
#23727
Loner skrev:Att min mekaniker inte kan mer om bil IT'n än att blåsa ner nya mjukvaraor gör mig inget så länge allt fungerar.
Det är bättre att han lägger ner sin tid o kunskap och att leta läckande packboxar, klura på kärvande bromsar och liknande saker.
För han ska ju ändå inte själv skriva nya program utan bara tanka hem olika versioner från volvo centralt om behov finns.

Sen önskar jag och säkert fler med mig att mabn hade en chans att komma in i mjukvarorna och se hur det funkar, för vissa små funktioner skulle jag vilja skriva om :roll:

(T.ex skulle jag vilja att ytterbelysningen tändes när jag låser upp bilen och när jag stannar den, precis som innerbelysningen gör.)

/L
det är för dyrt att bygga om dessa "gammla " bilar. I S40N & V50 har man byggt in en del funktioner som föraren själv kan gå in o ändra.

men men vill hålla allt på en låg nivå, då det kan ställa tilldet för 95 % av alla som kör.

själv håller jag med dig, det vore trevligt att få personifiera bilens funktioner, presis som man gör med datorn man har hemma. (men även där finns det gått om folk som fbara kör med standard inställningarna & ibland lyckas ändra nått utan att veta vad dom gjorde & sen tror dom att nått inte funkar fast dom själva ändrat en funktion)
av clintans
#23767
http://www.mictronics.de/download/CDC_P ... e_Copy.zip
Här är en länk som beskriver i detalj hur man skall kommunicera med CD-växlar ingången på radion. Det räcker med att skicka kommandot som heter "Ping ok", då hoppar det igång. Så i mitt fall så byggde jag ett litet kort med en microcontroller på som skickar "Ping ok" burstar hela tiden till radion, hexadecimalt blir det "982" med checksumma på slutet.

Här är en som byggt och dokumenterat sitt bygge.
http://members.chello.se/tomas.linden/index2.html

Här finns även andra CD-växlar protokoll beskrivna:
http://www.mictronics.de/?page=cdc_proto
Användarvisningsbild
av ateist75
#23790
clintans skrev:http://www.mictronics.de/download/CDC_P ... e_Copy.zip
Här är en länk som beskriver i detalj hur man skall kommunicera med CD-växlar ingången på radion. Det räcker med att skicka kommandot som heter "Ping ok", då hoppar det igång. Så i mitt fall så byggde jag ett litet kort med en microcontroller på som skickar "Ping ok" burstar hela tiden till radion, hexadecimalt blir det "982" med checksumma på slutet.

Här är en som byggt och dokumenterat sitt bygge.
http://members.chello.se/tomas.linden/index2.html

Här finns även andra CD-växlar protokoll beskrivna:
http://www.mictronics.de/?page=cdc_proto
OK, det lät ju lite komplicerat. Men om man har en orgonal cd växlare kan man då koppla ut RCA kontakter ur denna och koppla dessa till en MP3 spelare och på så sätt lura bilen att man fortfarande använder CD-växlare? Det kanske inte ens är RCA kontakter på volvos växlare?? jag har en V70N -00 med en 603 stereo (tror jag)

12.000mil så är den knappt inkörd.[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]

Byta servo XC60

Två kontaktstycken, lossa tryckledningen, by[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]