Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PDK
#236804
Har funderingar kring min volvo 850, 2,5SE. b5252... manuell. Rullat 14300mil. modellår 96

1. Från 1000rpm till 1600-1700rpm, hör ett sugande ljud från motorrummet vid körning, men inte vid fri läge och gas? Något fel? Låter nästan som en symaskin?

2. Kör i 40-50km/h, på treans växel, bilen rycker till några gånger innan den svarar riktigt på gas? :evil:
Om jag kör en flaska STP System Complete Cleaner, hjälper?

3. Kupefläkten ger ett vinande ljud vid fuktigt väderlek? Åtgärder? Men blåser man på fullt så inget vinande, har ECC i bilen. :?:

4. Knäppande ljud precis ovan föraren, runt handtaget i taket, smått irriterande! :-(O)

5. Svårt att byta kamrem? Står i serviceboken att den skall bytas vid 12000mil, men bilia sa att den inte är bytt på bilen? Men ändå har jag stämplar i boken? :shock:

6. Ecc panelen har slocknat, hur byter jag lampor i den? och vad ska det vara för några? :shock:

Om jag kör en flaska STP System Complete Cleaner, hjälper?


Tacksam för alla tips gott folk!

Väldigt bra forum det här förresten... Me like!
Senast redigerad av 1 PDK, redigerad totalt 0 gånger.
av CoqRouge
#236829
ECC-panelens lampor tänds nog inte av System cleaner. :wink:
Det knäppande ljudet kan uppstå när det är lite kallare och bilen frusen, eller hörs det även på sommaren?

Kamremmen ska du se till att byta pronto, går den av är hela motorn paj! Inte alltför bökigt att byta själv, 3000-4000 på verkstad.
av PDK
#236933
CoqRouge skrev:ECC-panelens lampor tänds nog inte av System cleaner. :wink:
Det knäppande ljudet kan uppstå när det är lite kallare och bilen frusen, eller hörs det även på sommaren?

Kamremmen ska du se till att byta pronto, går den av är hela motorn paj! Inte alltför bökigt att byta själv, 3000-4000 på verkstad.
nej jag vet allt att inte system cleaner hjälper mot det? :P allright... då är kamremmen bytt redan till helgen!
har lite instruktioner från dc++, där jag hittade service-instruktioner m.m...
av PDK
#236936
Grammse skrev:nu vet jag inte årsmodell på din bil men här får du en länk från våran tips och trix sida på forumet angående lampbyte :D http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=20926
det är 95:a, men modell 96? med elektronisk startspärr... om inte jag har helt fel?
jag får tacka för tipset!! grymt bra!

har läst här inne på sidan idag bara ett antal timmar... sambon tröttnar på det snart :lol:
av *pettson*
#237052
PDK skrev:Har funderingar kring min volvo 850, 2,5SE. b5252... manuell. Rullat 14300mil. modellår 96

1. Från 1000rpm till 1600-1700rpm, hör ett sugande ljud från motorrummet vid körning, men inte vid fri läge och gas? Något fel? Låter nästan som en symaskin?

2. Kör i 40-50km/h, på treans växel, bilen rycker till några gånger innan den svarar riktigt på gas? :evil:
Om jag kör en flaska STP System Complete Cleaner, hjälper?

3. Kupefläkten ger ett vinande ljud vid fuktigt väderlek? Åtgärder? Men blåser man på fullt så inget vinande, har ECC i bilen. :?:

4. Knäppande ljud precis ovan föraren, runt handtaget i taket, smått irriterande! :-(O)

5. Svårt att byta kamrem? Står i serviceboken att den skall bytas vid 12000mil, men bilia sa att den inte är bytt på bilen? Men ändå har jag stämplar i boken? :shock:

6. Ecc panelen har slocknat, hur byter jag lampor i den? och vad ska det vara för några? :shock:

Om jag kör en flaska STP System Complete Cleaner, hjälper?


Tacksam för alla tips gott folk!

Väldigt bra forum det här förresten... Me like!
1 En belastad motor låter helt olikt en obelastad motor.. både på insugs och avgassidan.
2 Insprutningssystemet är inte av dyraste typen i din bil. Det reagerar lite segt eftersom det fungerar så att det mäter pulsationer i insugningsröret för att kunna feta på. Det mäter även på lambdasonden för att kunna korrigera det som den då gett på för mycket. Totalt mäter den spjällvinkeln för att se hur mycket du gasar, pulsationerna (undertrycket+pulsationer) och lambdavärdet för att se hur mycket bensin du ska ha. Samtidigt bestämmer naturligtvis knacksensorerna om bilen ska ändra tändläge osv. Nåt som KAN hjälpa är att se över tändstift och tänddelar i övrigt. I övrigt är det svårt att bilda sen en uppfattning om ryckningarna. STP hjälper dej INTE.
3 Svårt att svara på, men en fläkt som viner brukar OFTAST vina i lagren på grund av olika faktorer. Kanske dags att smörja?
4 Du hade ju ECC? Då vet du ju att du har två stycken minifläktar sitter uppe vid kurvhandtagen som suger in luft till kupetempsensorerna? Är det dom som låter? Eller är det bara dags att lossa kurvhandtagen en gång och dra åt dom igen för att du får spänningar runt dom när varmare luft kommer upp?
5 Inte alls SVÅRT men inget att ge sej på om man inte vet vad man gör. Det blir skrot om du gör fel. Om du har noteringar eller inte är lite oväsentligt sålänge ingen vill ta på sej att det är utfört. Se till att det blir gjort omgående.
6 Svaret på det finns här i forumet om du söker. Ett hett tips är att plocka ur stereon och trycka ut ECC enheten då du inte kommer åt lamporna annars.
av PDK
#237079
*pettson* skrev:
PDK skrev:Har funderingar kring min volvo 850, 2,5SE. b5252... manuell. Rullat 14300mil. modellår 96

1. Från 1000rpm till 1600-1700rpm, hör ett sugande ljud från motorrummet vid körning, men inte vid fri läge och gas? Något fel? Låter nästan som en symaskin?

2. Kör i 40-50km/h, på treans växel, bilen rycker till några gånger innan den svarar riktigt på gas? :evil:
Om jag kör en flaska STP System Complete Cleaner, hjälper?

3. Kupefläkten ger ett vinande ljud vid fuktigt väderlek? Åtgärder? Men blåser man på fullt så inget vinande, har ECC i bilen. :?:

4. Knäppande ljud precis ovan föraren, runt handtaget i taket, smått irriterande! :-(O)

5. Svårt att byta kamrem? Står i serviceboken att den skall bytas vid 12000mil, men bilia sa att den inte är bytt på bilen? Men ändå har jag stämplar i boken? :shock:

6. Ecc panelen har slocknat, hur byter jag lampor i den? och vad ska det vara för några? :shock:

Om jag kör en flaska STP System Complete Cleaner, hjälper?


Tacksam för alla tips gott folk!

Väldigt bra forum det här förresten... Me like!
1 En belastad motor låter helt olikt en obelastad motor.. både på insugs och avgassidan.
2 Insprutningssystemet är inte av dyraste typen i din bil. Det reagerar lite segt eftersom det fungerar så att det mäter pulsationer i insugningsröret för att kunna feta på. Det mäter även på lambdasonden för att kunna korrigera det som den då gett på för mycket. Totalt mäter den spjällvinkeln för att se hur mycket du gasar, pulsationerna (undertrycket+pulsationer) och lambdavärdet för att se hur mycket bensin du ska ha. Samtidigt bestämmer naturligtvis knacksensorerna om bilen ska ändra tändläge osv. Nåt som KAN hjälpa är att se över tändstift och tänddelar i övrigt. I övrigt är det svårt att bilda sen en uppfattning om ryckningarna. STP hjälper dej INTE.
3 Svårt att svara på, men en fläkt som viner brukar OFTAST vina i lagren på grund av olika faktorer. Kanske dags att smörja?
4 Du hade ju ECC? Då vet du ju att du har två stycken minifläktar sitter uppe vid kurvhandtagen som suger in luft till kupetempsensorerna? Är det dom som låter? Eller är det bara dags att lossa kurvhandtagen en gång och dra åt dom igen för att du får spänningar runt dom när varmare luft kommer upp?
5 Inte alls SVÅRT men inget att ge sej på om man inte vet vad man gör. Det blir skrot om du gör fel. Om du har noteringar eller inte är lite oväsentligt sålänge ingen vill ta på sej att det är utfört. Se till att det blir gjort omgående.
6 Svaret på det finns här i forumet om du söker. Ett hett tips är att plocka ur stereon och trycka ut ECC enheten då du inte kommer åt lamporna annars.
STORT TACK TILL DIG PETTSON!
grymt bra svar, du kan volvo ser jag. vart inne på din sida o kollat också. väldigt fin sida det!

Har bytt kamrem på vag-bilar jag haft, någon toyota och kamkedjor på mercedes så det ska jag nog klara av. konstigt att den inte är bytt med tanke på alla stämplar i boken??? tanten som haft den innan blev nog lurad.
Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]

Värme i kupén laddhybrid

Värmaren är trasig, tur att jag har Sele[…]