Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ewwing
Mycket info att ta in, men bra. Jag har egentligen inte förstått vad T6 står för, är det turbo sex cylindrar? Vad är det kostnadsmässigt som skiljer denna mot tex 2,5t vid eventuell reparation och dyl? Slukar den bensin och är den dyrare att försäkra? Det lutar starkt mot en automatare.
av Lövet
T6 är en sexcylindrig turbomotor, alldeles riktigt. Problemet med denna motor kan sammanfattas med ett ord egentligen - bränsletörst. Dels drar motorn mycket i sig men dessutom så är automatlådan till T6 av en annan, äldre fyrväxlad, typ vilket drar upp förbrukningen ytterligare. Faktum är att 2,5T inte är särskilt mycket långsammare än T6 beroende på 2,5T's modernare automatlåda och lägre vikt.

Jag provkörde en S80 T6 för ett tag sedan under en längre period och körde relativt "lugnt" med den (några enstaka accelerationer, annars bara konstant fart). Den drog 1,6 liter milen...
av Billy
Hej och välkommen till forumet ewwing.

Tycker precis som föregående talare sagt att du inte ska välja T6. En omodern motor med hög förbrukning, hög försäkring osv. Visserligen gott om kraft men det levereras som sagt inte smidigt genom sin gamla 4-växlade automat, då kan du lika gärna ta en V8 modell, tvivlar på att den är törstigare. Leta efter en välvårdad 2,5T eller D5 så blir du nog nöjd, de har femväxlade automat- eller manuella lådor, förutom från -06 då D5 blev uppgraderad med 6-växlad manuell & automat. Och om du ska automat? Bara att provköra men jag anser att XC90 som har komfort av världsklass så tycker jag själva "glidarglädjen" om man kan kalla det för det går förlorad med manuell. Lycka till!
Användarvisningsbild
av CarMan
T6:an är konstruerad på ett sån sätt att allt tar längre tid att göra, därför blir servicarna dyrare
Användarvisningsbild
av CarMan
ewwing skrev:Hade en liten fundering om det är möjligt att installera fjärrstart i en begagnad xc90 och om vad kostar det?
fjärrstart till motorn = nej
fjärrstart till bränslevärmare = ja
Automat är gott och bekvämt att köra.

Det man får offra är
-Sämre acc
-Lägre toppfart
-Högre förbrukning
-Högre skatt
-Högre inköpspris
-Ett eventuellt svindyrt automatlådebyte om bilen rullat långt eller är lite billig

Bara att välja vad som man vill prioritera
Användarvisningsbild
av Brainy
CarMan skrev:
ewwing skrev:Hade en liten fundering om det är möjligt att installera fjärrstart i en begagnad xc90 och om vad kostar det?
fjärrstart till motorn = nej
fjärrstart till bränslevärmare = ja
Ja det är lite tråkigt att dessa använder en xc90 på fotot men att de sen stödjer alla volvomodeller förutom just xc90.
http://www.ilv.se/maxcontrol.htm

Men nog tror jag att det går att lösa alltid.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av CarMan
Sämre acceleration, ja det stämmer om vi har en racer förare vid raten på bilen med manuell låda
(vi pratar om tiondelar nåt som inte spelar nån roll mer än på ban körning. så det käns löjligt att ta upp en sån sak med en sån här bil)

sätes värme, vill du ha det i din bil? det fördyrar bilen & gör at den drar mer bränsle...
Klart som Fxxxx att bekvämligheter kostar...
CarMan skrev:Sämre acceleration, ja det stämmer om vi har en racer förare vid raten på bilen med manuell låda
(vi pratar om tiondelar nåt som inte spelar nån roll mer än på ban körning. så det käns löjligt att ta upp en sån sak med en sån här bil)
Snackar inte 0-100 tider nu, det spelar väl ingen större roll på en XC90, med sämre acc menar jag vid vardagskörningen, automataren är alltid segare, vid omkörningar osv.

SKa jag köra om en lastbil tex så växlar jag ner INNAN det är dags att köra om, då förlorar man inget acc alls, motorn är redan uppe i rätt varav innan man börjar köra om, en automatare gör ju kickdown först när det är dags att köra om och man missar massor med värdefull tid då motorn ska varva upp vid kickdown. Det behövs ingen rallyförare för att få den manuell att bli snabbare, det klarar vem som helst.

Dessutom... Att automataren drar mera soppa beror ju på att en massa av effekten slirar bort i lådan och blir varme i konvertern och lådan istället för att driva bilen frammåt. Den extra soppan försvinner ju av en anledning.

Den dag Volvo släpper DSG lådor ska jag också köpa automat, men inte innan.
CarMan skrev:Klart som Fxxxx att bekvämligheter kostar...
Och vad vill du säga med det? Var det något nytt heller?

Automatens bekvämlighet kostar ju tex i långsammare acc tills dess Volvo får tummen ur och släpper en DSG låda,
Varierande laddtryck Volvo 940

Får testa, felet känns som det må[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]