Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej Alla,
Är faktiskt i stort behov av eran expertis och råd. Har fått hjälp förut av detta forum och vet att kunskapen samlad här är stor. Hoppas smicker hjälper… :roll:
Till problemen med risk för att min plånbok krymper bara vi pratar om det... suck...

Tar det från början så att ni får samma helhetsbild som jag har.

I somras var jag hos en Volvo bilmekare och fick ECC systemet kollat. Samma problem som med de flesta 850. Evaporatorn kass! En ny ligger i verkstan och väntar på att bli installerad. Samtidigt som detta konstaterades började bilen dricka kylvatten och att förarvärmen inte gick att stänga av längre. Full malle hela sommaren, nice!…
Vattennivån försvann bara så mkt att expansionskärlet tömdes och "låg vattennivå lampan" tändes sedan inget mer. Fick fram att kylaren läkte i nederkant och fixade en ny och satte dit. Problemen försvann inte. Sommaren gick och jag levde med problemet i väntan på att få tid till att fixa allt på en gång då jag skulle riva ut inredningen och fixa ECC:n. Detta datum är nu bestämt till julledigheten.
För ett par dagar sedan blev det kallt här i skåne och jag beslutade mig för att hälla på mer glykol då bilen druckit vatten hela sommaren och misstänkte det inte var så mkt glykol kvar i den. Sagt och gjort.
-Efter ca. 2 mil börjar lambdasonds lampan lysa. :-O)

Mina funderingar är nu, och ni får hemskt gärna göra input på dessa eller komma med egna, är att det nu läker in glykol i någon cylinder och blandat sig med förbränningen. Detta känner lambda sonden av och ballar ur. Slutsatsen av detta är att topplockspackningen troligen behöver ses över. Problemen med värmen och ECC löses nog med den nya Evaporatorn och torkfiltret.

Har dessutom på senare tid märkt att bilen är känsligt mot att lägga i ettan innan den är helt stilla. Kommer man fram till en korsning och försöker tryck i ettan för tidigt får man sig ett skrap/rassel som tack... Vet att på m47 lådorna på 940/740 modellerna kunde mkt avhjälpas med helsyntetsisk olja i lådan när de blev trögväxlade och trilskades. Har någon liknande erfarenheter/tips med 850:an?

Bilen ifråga: 855 GLT 20V 1997
Miltal: 24.000
byhem skrev:Hej Alla,
Är faktiskt i stort behov av eran expertis och råd. Har fått hjälp förut av detta forum och vet att kunskapen samlad här är stor. Hoppas smicker hjälper… :roll:
Till problemen med risk för att min plånbok krymper bara vi pratar om det... suck...

Tar det från början så att ni får samma helhetsbild som jag har.

I somras var jag hos en Volvo bilmekare och fick ECC systemet kollat. Samma problem som med de flesta 850. Evaporatorn kass! En ny ligger i verkstan och väntar på att bli installerad. Samtidigt som detta konstaterades började bilen dricka kylvatten och att förarvärmen inte gick att stänga av längre. Full malle hela sommaren, nice!…
Vattennivån försvann bara så mkt att expansionskärlet tömdes och "låg vattennivå lampan" tändes sedan inget mer. Fick fram att kylaren läkte i nederkant och fixade en ny och satte dit. Problemen försvann inte. Sommaren gick och jag levde med problemet i väntan på att få tid till att fixa allt på en gång då jag skulle riva ut inredningen och fixa ECC:n. Detta datum är nu bestämt till julledigheten.
För ett par dagar sedan blev det kallt här i skåne och jag beslutade mig för att hälla på mer glykol då bilen druckit vatten hela sommaren och misstänkte det inte var så mkt glykol kvar i den. Sagt och gjort.
-Efter ca. 2 mil börjar lambdasonds lampan lysa. :-O)

Mina funderingar är nu, och ni får hemskt gärna göra input på dessa eller komma med egna, är att det nu läker in glykol i någon cylinder och blandat sig med förbränningen. Detta känner lambda sonden av och ballar ur. Slutsatsen av detta är att topplockspackningen troligen behöver ses över. Problemen med värmen och ECC löses nog med den nya Evaporatorn och torkfiltret.

Har dessutom på senare tid märkt att bilen är känsligt mot att lägga i ettan innan den är helt stilla. Kommer man fram till en korsning och försöker tryck i ettan för tidigt får man sig ett skrap/rassel som tack... Vet att på m47 lådorna på 940/740 modellerna kunde mkt avhjälpas med helsyntetsisk olja i lådan när de blev trögväxlade och trilskades. Har någon liknande erfarenheter/tips med 850:an?

Bilen ifråga: 855 GLT 20V 1997
Miltal: 24.000
Jadu.. inte låter det som om du har hel tur med bilen. Men så särskilt illa tror jag inte du har det ändå..
Om glykolen går in i motorn.. Det kan bara DU berätta för oss? Går bilen normalt och inte ojämt så vågar jag sticka ut hakan och säga att det nog inte är nåt problem. Du har kontrollerat nåt så enkelt som att när bilen är varmkörd och avstängd så lyssnar du noga vid expansionskärlet.. pyser det? Inte helt ovanligt. Grattis du har nu kommit på vart ditt kylarvatten tog vägen isåfall, säkert 90% har ett lock till expansionskärlet som inte håller tätt, om inte så. På nåt sätt verkar det som om alla glömt att ett kylsystem faktiskt går att provtrycka utan problem? In med bilen på närmaste verkstad och be dom provtrycka bilen. Det är inte nåt som kostar en halv miljon eftersom 99% av tiden är ren väntetid. Man byter locket på expansionskärlet, pumpar upp tryck i systemet och väntar (görs helst med kall bil). Först av allt: Sjunker trycket inom ett par minuter?.. Om inte så inväntar man, några minuter sen börjar man lysa med ficklampan bara för att se vart vattendropparna hänger. Om trycket håller sej så inväntar man drygt en timma. Står trycket kvar då är felet i locket till expansionskärlet.
En provtryckning är alltså inget man kan ta multum för eftersom man sysslar med andra bilar medans trycket får stå och läcka ut lite.

Vad gäller din motorlampa så har den ett 20 tal koder som kan tända den. För att få veta vad styrdonet klagar på så måste du läsa ur den. I övrigt så får jag anta att din motortemp ställer sej kl 3 ganska exakt så att inte termostaten står öppen för dej då du hade värmeproblem?
Förångaren löser sej ju naturligtvis när du slitit ur instrumentbrädan och fått ned fläktsystemet, ev har du då en spjällmotoraxel eller nåt som inte vill riktigt (om nu motortempen är normal men det ändå inte är nån direkt värme). Kikar du in på min hemsida så finns det i fotoalbumen när jag tar byter förångare i en V70.
Trög växellåda vid växling kan bero på två saker, antingen var för sej, eller ihop. Växellådsoljan är för seg, eller ingående axeln är torr och kärvar totalt. Om problemet med kärvhet fortsätter när lådan borde vara varm så är inte oljan problemet.
Hej och tack för svar Pettson

Jag svänger in om idag och köper ett nytt lock till expansionskärlet. Motorn går fint. ingen rök, motorhack eller värmeproblem. Kan takta vid kallstart. Har gjort det vid ett par tillfällen. Nog dags att byte tändkablar och tändkasett. Tyckte det bara var en otäckt sammanträffande med lambdan som började lysa och jag som hälde på glykol två mil innan. Skall få koderna utlästa. Faktiskt så skall jag serva bilen först, nollställa boxern och se vad som händer.
Funderade över det där med provtryckning men jag misstänker att de system som tex Volvo har är lite mer sofistikerat med tryckgivare även i cylindrarna? Annars är det väl svårt att få fram svar om vatten läcker in där?
Tack för tipset med spjällaxeln. Skall kolla detta. Var inne på din hemsida men fann inget byte av någon Evaporator? Är jag blind? Tack ändå... Skicka gärna länken annars... Vet du förresten om det finns att köpa de verktyg som man använder till att koppla bort evaporatorn från de externa rören. Kan tyvärr inte namnet på kopplingstypen. Gartner nånting på engelska. Kanske går att få loss på annat sätt? Tips&tricks?

Vill också säga att jag hittat mkt bra saker på denna site: http://www.matthewsvolvosite.com/repairs.php#850
Kanske allmänt känt man ville nämna det.
Köper rekomenderad olja till växellådan och bytar ut den gamla helt enkelt så får vi se om det blir bättre... Om inte du har någon anna rekommendation?

Återigen tack för svar... bra att någon och bolla med ibland... Återkommer...
byhem skrev:Hej och tack för svar Pettson

Jag svänger in om idag och köper ett nytt lock till expansionskärlet. Motorn går fint. ingen rök, motorhack eller värmeproblem. Kan takta vid kallstart. Har gjort det vid ett par tillfällen. Nog dags att byte tändkablar och tändkasett. Tyckte det bara var en otäckt sammanträffande med lambdan som började lysa och jag som hälde på glykol två mil innan. Skall få koderna utlästa. Faktiskt så skall jag serva bilen först, nollställa boxern och se vad som händer.
Funderade över det där med provtryckning men jag misstänker att de system som tex Volvo har är lite mer sofistikerat med tryckgivare även i cylindrarna? Annars är det väl svårt att få fram svar om vatten läcker in där?
Tack för tipset med spjällaxeln. Skall kolla detta. Var inne på din hemsida men fann inget byte av någon Evaporator? Är jag blind? Tack ändå... Skicka gärna länken annars... Vet du förresten om det finns att köpa de verktyg som man använder till att koppla bort evaporatorn från de externa rören. Kan tyvärr inte namnet på kopplingstypen. Gartner nånting på engelska. Kanske går att få loss på annat sätt? Tips&tricks?

Vill också säga att jag hittat mkt bra saker på denna site: http://www.matthewsvolvosite.com/repairs.php#850
Kanske allmänt känt man ville nämna det.
Köper rekomenderad olja till växellådan och bytar ut den gamla helt enkelt så får vi se om det blir bättre... Om inte du har någon anna rekommendation?

Återigen tack för svar... bra att någon och bolla med ibland... Återkommer...
Du hittar förångarbytet på..http://www.pettson.info/bilder/evaporat ... rator.html
det är till 99% likadant att jobba med en 850.
Nej volvo har inte nåt mera sofistikerat än den vanliga verkstan. Det man gör är att se om det i första hand finns ett läckage, nästa steg är att kika visuellt. Finns inget visuellt måste bilen ha tagit in vattnet. Då provstartar du. Går bilen otroligt illa och luktar sött (glykol luktar sött vid förbränning) så tar bilen in vattnet. Läckande blockpackning förekommer naturligtvis men väldigt sällan, mycket vanligare att vattnet försvinner vid nederkant av kylargavlarna eller för den vid anslutningen som sitter mitt ovanför växellådan. Inte helt ovanligt med dåligt åtdragna anslutningar till kupen (slangarna där dom går över till rör på motorn alltså). ABSOLUT vanligast som jag sa.. otätt kylarlock.. :-)-)
Verktyg att lossa förångaren med mera finns att inhandla antingen på volvo eller på t.ex avantia. Räkna med drygt 383+moms (480inkl) för en uppsättning på avantia
http://www.avantia.com/ac_produktkat_vi ... &original=
Verktyget heter kortfattat bara springlockverktyg. Att man kallar det så är för att det är ett *fjäderlås* som sköter låsningen. Orginalnamnet är: FORD SPRINGLOCK på kopplingen. Ford var dom första som använde den. Är dock osäker på om dom uppfunnit den.
gummilist

Har kollat om det finns goodwill på detta me[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]

Fick hem nya torkarblad och fick tillfälle at[…]