Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo740-88
hejsan har en gammal 740 automat ...

tänkte jag skulle bygla startspärren på den då den inte vill slå i från alls så bilen är totalt O-startbar efter ett batteribyte.. :cry:

har hör att det går å bygla mellan 7-9 men jag vet inte alls OCH VAD Händer om jag nu byglar fel eller bara provbyglar på måfå??? :|

Mycket tacksam för svar :-)-)
Användarvisningsbild
av CarMan
finns det orginal startspärr på dom?
eller har du nått eftermarknasd tjafs? isåfall vad har du?
av volvo740-88
det jag har är en UNICUM-startspärr tror det finns monterat orginal på endel men vet inte alls om detta är monterat av volvo eller ej ..

frågan är mest det vad som kan gå snett om man börjar pilla med å börja bygla själv utan å veta å sen bara testa sig tills den startar ..
Användarvisningsbild
av CarMan
för o svara på det så måste vi veta vad du har för startspärr, där av frågan. sen måste vi vetta var du tänkt byggla.
kopplar du fel skulle jag gissa på att du kn brända både det ena o andra, så det skulle jag inte rekomendera

är det en eftermarknads pril, så har man ju kopplat insig nånstans, då är det ju bara koppla ur den.
av volvo740-88
så om det nu är eftermarknads pjuks då är det bara ta bort + till den lilla svarta dosa eller har jag fel ??

för det går väl in i dosan på ena sidan sen ut på andra typ som när man kopplar en knapp .. :roll:
av kalle323
det stämmer att du kan bygla kablarna till startspärren , minns inte mellan vilka färger det var , men det ännda som händer är at du kan starta bilen även när driven ligger i , så se till att lägga i P el N när du vrider på straten .

Det sitter startspärr på alla bilar med automat , så att bilen inte ska kunna startas med spaken i läge D. tror inte bes godkänner att man byglar om , men det är ju en annan sak . Går även att sätta i en startknapp .
Användarvisningsbild
av camaro69
Som gammal kopplare så är, friskt kopplat, hälfen brunnet.
av metalHJ
Som det nämns så har ju automatare startspärr, oftast originalmonterat ur ren säkerhetssynpunkt!

På min 960 måste jag starta bilen, och samtidigt bromsa för att överhuvudtaget kunna växla. Dock finns en mekanisk "hasp" så man kan koppla ur denna spärr rent mekaniskt, så bilen kan bogseras.

Byt spärren helt enkelt, borde finnas på skroten. Då jag känner mig ganska övertygad om att detta borde vara fabriksmonterad utrustning! På min gamla Merca 86'a var startspärr original på automatarna, och likaså på min 960 91'a.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Det är inte så att du har nåt larm som spökar till det för dig efter batteribytet ?
Spänningen ok på det nya batteriet när du belastar det .... med helljus/fläkt t ex. ?
av volvo740-88
ROLIGA ÄR ATT EFTER OM Å MEN GICK BILEN RUNT EFTER MYCKET PILL Å PET PÅ DEN LILLA DOSAN TILL LARMET UTAN BYGLING ELLER DYLIGT :) nu återstår det bara ¨å se om bilen startar för batteriet var lite dåligt men det gick runt :lol:

TACK FÖR ALLA SVAR I ALLAFALL
Elpriset

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8MWJE/regeri[…]

Äntligen fått tillbaka min bil, inte f&[…]

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]