NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PeWe
Hej,

Ja, då har man nu blivit ägare av en V50 2.0D Momentum -08 och än så länge är jag mycket nöjd, väldigt fin motor bla, precis i min smak.. Använde bränslevärmaren idag på morgonen och den fungerar ju alldeles utmärkt men jag har inte mer än 10min till jobbet och i p-platsen hemma så ingår elstolpe, så jag funderar på att låta montera dit motorvärmare. Jag gjorde det förra gången själv på en V40 men det var inte som en promenad i parken så jag avstår denna gång. Men nu till frågan, var kommer den utvändiga kontaken till elstolpen att sitta? Jag har bara sett bilder på äldre modeller då kontakten sitter i listen på vänstersidan men var sitter den på min modell? Jag har ju ingen list utan kofångaren fram är ju helt "slät". Det vore ju jäkligt synd om man satte en blaffa anslutningskontakt där..
av PeWe
Sökte lite begagnatannonser och hittade 1.8F som har motorvärmare som standard (borde gjort det från början, sorry), där sitter uttaget som jag befarade som en blaffa på vänstersidan :( Varför måste den sitta där? Varför sitter den inte mer diskret i nedre grillen? Har faktiskt för mig att jag har sett det på en annan V50 på parkeringen.. Hmm, undra hur man fixar det, det krävs ju ett annan kontaktstycke då iaf. Någon har några idéer/lösningar på om man inte vill ha kontaken på vänstersidan?
av PeWe
poseidon skrev:Om du låte ren verkstad göra det kan du ju säga till dem att sätta den där DU vill.
Hehe, kanske ska prova det :)
av flink
Det går ju även att strunta i den där "blaffahållaren" och sätta fast den i en annan hållare... inga problem alls. Bara säga till innan den som monterar borrar ett fett hål i kofångaren. ;)
Om du inte gör det själv förståss... På en mörk bil gör den kanske inte så mycket, men på en ljusare (t.ex. vit el röd) så lär det väl se lite punchigt ut.
av Kluster
jumu01 skrev:Bild

Så här sitter min kontakt till motorvärmaren!!
På min förra V50 2.4i monterades uttaget direkt centrerat under regskylten, i själva plastnätet framför kylaren.
av jumu01
flink skrev:Det går ju även att strunta i den där "blaffahållaren" och sätta fast den i en annan hållare... inga problem alls. Bara säga till innan den som monterar borrar ett fett hål i kofångaren. ;)
Om du inte gör det själv förståss... På en mörk bil gör den kanske inte så mycket, men på en ljusare (t.ex. vit el röd) så lär det väl se lite punchigt ut.
Du på 70- och 80 talet då kunde man prata om dina så kallade "blaffahållare". Med tiden har dessa blivit mindre och mer diskreta.

Själv tycker jag inte den är direkt missprydande, för någon fåfänga lider jag inte av, här i norr vill vi inte frysa häcken av oss, det viktigaste är att bilen skall vara varm!!!
av flink
jumu01 skrev:
flink skrev:Det går ju även att strunta i den där "blaffahållaren" och sätta fast den i en annan hållare... inga problem alls. Bara säga till innan den som monterar borrar ett fett hål i kofångaren. ;)
Du på 70- och 80 talet då kunde man prata om dina så kallade "blaffahållare". Med tiden har dessa blivit mindre och mer diskreta.

Själv tycker jag inte den är direkt missprydande, för någon fåfänga lider jag inte av, här i norr vill vi inte frysa häcken av oss, det viktigaste är att bilen skall vara varm!!!
Själv har jag den på samma ställe och tycker att den är perfekt placerad och lättåtkomlig. Hyfsat lätt att få in och ur sladden med hjälp av det lilla ljus som brukar finnas på parkeringsplattser.

Självklart har dom blivit mindre och diskretare. Men faktum kvarstår att den ser lite malplacerad ut där den sitter på en vit bil mitt på en stor plan yta. Med blaffahållare inom situationstecken syftade jag till ett tidigare inlägg där bland annat blaffa nämndes. Ber om ursäkt för er som tog illa upp att jag lät nedlåtande om den söta lilla kontakten. Ska inte upprepas! :)

Är dock inte alls kompis med själva utformningen av kontakten och hoppas innerligt att det börjar strömma ut piratkontakter så fort som möjligt så att man slipper betala flera hundra för en liten kabelstump som man annars får tag i gratis.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]