Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sstoffe
Allt där bak är nytt. Volvo trodde det var stötdämparen höger bak som låter :S Är det svårt att bytta ? jag kollade om det var något vid avgasröret som var löst och det var skyddsplåten som lät lite. det är klart. sedan blir jag inte av med mina vibrationer i ratten och bromspedalen. I ratten är det vibrationer när man kör i 80> Km/h och när jag bromsar käns de i pedalen. Var ska man börja? Bromskivorna är nya + beläggen, Kan de vara däcken eller hjulinställning kanske behövs? Jag e helt lost..

tack på förhand
av tobsing
sstoffe skrev:Allt där bak är nytt. Volvo trodde det var stötdämparen höger bak som låter :S Är det svårt att bytta ? jag kollade om det var något vid avgasröret som var löst och det var skyddsplåten som lät lite. det är klart. sedan blir jag inte av med mina vibrationer i ratten och bromspedalen. I ratten är det vibrationer när man kör i 80> Km/h och när jag bromsar käns de i pedalen. Var ska man börja? Bromskivorna är nya + beläggen, Kan de vara däcken eller hjulinställning kanske behövs? Jag e helt lost..

tack på förhand

prova med att balansera hjulen och kolla så dom inte är ojämt slitna . nä stötdämparen bak kan jag inte tänka mig att den kan vara så svår att byta. sitter ju med ett par bultar uppe o några nere kan jag tänka mig. jag kan ta och titta på min o se om jag kan lägga upp några bilder på hur de sitter. När e det du har vibratoner i bromspedalen ?
av Jwinkler
lite bök är de med x40 stötdämpare bak, brukar sitta något jävulskt vid den nedre bulten som man i 9 av tio fall får kapa och slipa bort..
ang vibrationerna så ska du balansera hjulen tycker jag..känns det bara i pedalen när du bromsar? isåfall mycke troligt att de är skivorna bak som är skeva..
Användarvisningsbild
av sstoffe
Jwinkler/tobsing skrev:lite bök är de med x40 stötdämpare bak, brukar sitta något jävulskt vid den nedre bulten som man i 9 av tio fall får kapa och slipa bort..
ang vibrationerna så ska du balansera hjulen tycker jag..känns det bara i pedalen när du bromsar? isåfall mycke troligt att de är skivorna bak som är skeva..

prova med att balansera hjulen och kolla så dom inte är ojämt slitna . nä stötdämparen bak kan jag inte tänka mig att den kan vara så svår att byta. sitter ju med ett par bultar uppe o några nere kan jag tänka mig. jag kan ta och titta på min o se om jag kan lägga upp några bilder på hur de sitter. När e det du har vibratoner i bromspedalen ?
Okej Tack. då får jag nog hitta en som kan hjälpa mig med detta. Jag tänkte att jag skulle lämna in däcken nu snart o kolla. Det känns när jag bromsar ibland mer och ibland mindre. Kan det inte vara glidpinnarna att en sitter fast eller något? bromsarna bak e ganska nya kanske rullat 500 mil max.

tack för all hjälp ni kan ge mig

Mvh
Användarvisningsbild
av sstoffe
sstoffe skrev:
Jwinkler/tobsing skrev:lite bök är de med x40 stötdämpare bak, brukar sitta något jävulskt vid den nedre bulten som man i 9 av tio fall får kapa och slipa bort..

Jag ska börja med att berätta att jag har fått mina däck balanserade och det hjälpte mycket. Känner inget i ratten mer. Sen hade jag problem med bromsarna att det vibrera i ratten. Det var styrpinnarna som satt fast. byttade dom och nu fungerar det utmärkt. till det sista då det var dämparna som lät men inte själva dämparen utan gummina som sitter i fästet i karossen övre fästet. jag beställde allt nytt där samt att jag slog lite på plåten till avgasröret och nu hör jag inget från bilen. jag har även betsällt tid för hjulinställning pga ratten är lite sen och bilen dra lite till vänster även för att få allt bra nu inför vintern.

Tack för all hjälp jag har fått. Det har hjälpt mej mycket på vägen till att få en " ny bil "
Det är underbart att köra nu igen
ännu ett tack

Mvh Stoffe

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]