Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Bosa skrev:Frågan är om hon smet eller om hon inte ens märkte att hon var in i en annan bil. Skrämmande nog så är det nog alltför vanligt med det sista scenariot.
Hade hon touchat bilen så hade jag kunnat köpa den förklaringen för det kan hända den bäste att inte märka en sådan sak.

Men med tanke på att hon nästan körde rakt in i bilen så det tog tvärstopp och hon sen la i backen för att ta sig därifrån så måste hon ha förstått att hon kört in i något. Fanns inga betongsuggor i närheten heller som hon kunde misstagit för bilen så nog märkte hon det alltid.

Sen är det ju en annan fråga om hon förstod att hon skadat bilen eller ej...

mvh
Anders
av Amarace
anp skrev:http://www.aftonbladet.se/malmolund/article1288030.ab

Appropå vad som skrivits här i tråden.

Frågan ab har tillsammans med artikeln tycker jag är felformulerad.
Jag svarade nej på frågan såsom den är ställd.

En övre åldersgräns för körkort ( -sinnehav ) är nog ett >svenskt< sätt att "lösa" problemet teoretiskt. Bättre vore som V70... skrev, att införa ett test vid ex, 50 års ålder. Vid 50 lär man väl genomgå hälsokontroll för att få fortsätta köra lastbil?
45 är gränsen för Tyngre behörigheterna, då krävs en hälsokontroll/Läkarundersökning.

Själv tycker jag 60 år skulle va en lämplig gräns att ett enkelt test för att få behålla körkortet, sedan måste man göra det var 5-10 år eller liknande.
av *pettson*
Amarace skrev:

En övre åldersgräns för körkort ( -sinnehav ) är nog ett >svenskt< sätt att "lösa" problemet teoretiskt. Bättre vore som V70... skrev, att införa ett test vid ex, 50 års ålder. Vid 50 lär man väl genomgå hälsokontroll för att få fortsätta köra lastbil?
45 är gränsen för Tyngre behörigheterna, då krävs en hälsokontroll/Läkarundersökning.

Själv tycker jag 60 år skulle va en lämplig gräns att ett enkelt test för att få behålla körkortet, sedan måste man göra det var 5-10 år eller liknande.
och det ville man.. men vägverket anser att det är för tungt och för svårt att kontrollera alla..
Man fann i en studie att äldre påverkar inte överhuvudtaget olyckorna i trafiken.. hur man studerade detta vet jag inte.. Det är dock INTE samma slutsats som 99% av bilismen kommit fram till.
av anp
*pettson* skrev:
Amarace skrev:

och det ville man.. men vägverket anser att det är för tungt och för svårt att kontrollera alla..
Man fann i en studie att äldre påverkar inte överhuvudtaget olyckorna i trafiken.. hur man studerade detta vet jag inte.. Det är dock INTE samma slutsats som 99% av bilismen kommit fram till.
Med statistik kan du bevisa vad som helst.
T.ex att fler nyktra än påverkade personer omkommer/skadas i trafiken. Varför det statistiskt är säkrare att färdas i trafiken påverkad...

Här finns en delatt läsa om äldre som skadas/dödas i trafiken http://www.vv.se/filer/1.1%20Seniorolyc ... 3%A5ng.pdf
Användarvisningsbild
av Nexus
olson skrev:
grammse skrev:
hon drar sig inte för att ta en tur till Lindköping och hälsa på släckten.
Var ligger det ? :D Mitt imellan Linköping och Lidköping ?
Känner du ej till lindköping :?: :wink: det ligger ju nära kylarköping som är den trevligaste staden i förgasare kommun :lol: :lol: :lol:
Jag mena LINKÖPING om det ska vara så noga :roll:
Gammal tråd, men när den redan finns så...

Here we go again.
Vid tretiden idag så var jag på väg mot bilen som stod parkerad på en stor central parkering. Då jag börjat gräva i fickan efter mina bilnycklar så ser jag en stor suv (Tyskt märkte, c.a 390hk) som backar rakt in i en XC90. Föraren börjar rulla framåt och ser inte alls ut som han tänker kliva ur så jag tar några raska steg ditåt för att se registreringsnumret.
Tyvärr så lyckas jag inte se sista siffran då skylten var mycket skitig och bilen börjar samtidigt köra därifrån.

Då beslutar jag mig väldigt ogenomtänkt att lägga det långa benet före. Riktigt snart har jag sett den sista siffran på bilen men då hade jag redan bestämt mig för att få tag på människan. En språngmars senare så har jag lyckats genskjuta honom genom att springa över en gräsmatta och lyckas faktiskt få honom att stanna. Han ansåg väl antagligen att han inte skulle komma undan även om han fortsatte smita.

Så jag sa till honom att jag nu skulle ge honom en chans att själv åka tillbaka och sätta en lapp på bilen och att jag i annat fall skulle göra det åt honom där jag förklarade precis vad som hänt.

Han åkte tillbaka :)

Förhoppningsvis en till som tänker sig för och inte förstör våra bilar i fortsättningen!

mvh
Anders
Brainded skrev:Gammal tråd, men när den redan finns så...

Here we go again.
Vid tretiden idag så var jag på väg mot bilen som stod parkerad på en stor central parkering. Då jag börjat gräva i fickan efter mina bilnycklar så ser jag en stor suv (Tyskt märkte, c.a 390hk) som backar rakt in i en XC90. Föraren börjar rulla framåt och ser inte alls ut som han tänker kliva ur så jag tar några raska steg ditåt för att se registreringsnumret.
Tyvärr så lyckas jag inte se sista siffran då skylten var mycket skitig och bilen börjar samtidigt köra därifrån.

Då beslutar jag mig väldigt ogenomtänkt att lägga det långa benet före. Riktigt snart har jag sett den sista siffran på bilen men då hade jag redan bestämt mig för att få tag på människan. En språngmars senare så har jag lyckats genskjuta honom genom att springa över en gräsmatta och lyckas faktiskt få honom att stanna. Han ansåg väl antagligen att han inte skulle komma undan även om han fortsatte smita.

Så jag sa till honom att jag nu skulle ge honom en chans att själv åka tillbaka och sätta en lapp på bilen och att jag i annat fall skulle göra det åt honom där jag förklarade precis vad som hänt.

Han åkte tillbaka :)

Förhoppningsvis en till som tänker sig för och inte förstör våra bilar i fortsättningen!

mvh
Anders
En sån människa man kutar ikapp.. sätter nyckeln mot bilsidan.. och säger.. du kan åka nu.. det var inget.. :-)-)
Nej fy fan,, men folk är så fula trots att dom är försäkrade..

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]