Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Då de flesta märken har rostskyddsgarantier på 10-12 år vid det här laget är det bara pinsamt att Mercedes saknar. Notera att jag skriver 'saknar' för Mercedes 30 åriga garanti är inte värd ett skit. Den förutsätter att ALL service är utförd på auktoriserad verkstad och hur många gör det på 10 år gamla bilar?

Vad har motorservice för övrigt med rost att göra? Någon förutom Mercedes som ser det sambandet? ?:-/
av *pettson*
andreas_lofgren skrev:Då de flesta märken har rostskyddsgarantier på 10-12 år vid det här laget är det bara pinsamt att Mercedes saknar. Notera att jag skriver 'saknar' för Mercedes 30 åriga garanti är inte värd ett skit. Den förutsätter att ALL service är utförd på auktoriserad verkstad och hur många gör det på 10 år gamla bilar?

Vad har motorservice för övrigt med rost att göra? Någon förutom Mercedes som ser det sambandet? ?:-/
Förmodligen ser volvo ett likadant samband mellan spjällmotorslitage och volvo orginalservice på hela bilen i evighet..
Naturligtvis påverkar det INTE vart bilen servats, sålänge den servats enligt spec. Likadant med volvo.
VAG har en ännu bättre filosofi. En enorm rostskyddsgaranti som ENDAST gäller genomrostning INIFRÅN. Lacksläpp och liknande vill man helst inte ta i..
av Marbas
Verkar som att en del som har åsikter inte har läst all information på hemsidan. Jag håller med om att sidan inte vinner pris för bästa hemsidan, men det är ju absolut inte intressant i den här diskussionen.

Den största anledningen till att sidan kommit till är hur ägaren av bilen har blivit bemött och behandlad av Mercedes - både ÅF / verkstad och Mercedes globalt. Rostangreppen påpekades också för ett antal år sedan, och då var inte bilen 10 år gammal. Kan tillägga att ägaren håller på riktigt mycket med bilar, och då framförallt veteranbilar, så hur man ska sköta en bil det kan han.

Jag har själv haft Mercedes, dock en -96, men den rostade som fan den med. Min pappa har en E-klass -01, som rostar och rostar trots att MB har gjort vid rosten enligt "Good will" och garantier. Utifrån mina erfarenheter så tycker jag rubriken på inlägget är ganska korrekt visande... Men det är klart, jag kanske har haft lite otur...
av 945S
lol @ kebabpizza

Inte vidare seriöst att slänga epitet som "tysk-beteende" omkring sig heller, om man inte kan motivera dem.
Jag tvivlar dock inte på att kvaliteten på Mercedes-Benz gått ner det senaste decenniet eller så. Och han har säkerligen blivit risigt bemött. Såna här härdsmältor kommer sällan utan anledning, om man säger så.

Någon som har någon koll på vad för rost det är och vilka garantier han fick vid köpet? Är det genomrostat? När uppstod problemet? Sajten är för ostrukturerad. Och ja, designen spelar roll, om man faktiskt är intresserad att nå ut med informationen. Ingen orkar läsa en massa sidor som är ihoprafsade till synes på måfå, och oordning ger dålig trovärdighet.
Användarvisningsbild
av camaro69
Äh, blev det någon bedömningssport på hemsidor, eller?

Han fick i alla fall ihop en sida om sin dåliga bil, och kan trumpeta ut budskapet. Till skillnad från vissa åsiktmaskiner.
Krokodiler, kryp tillbaka till marken ni kom från.

Det handlar en urusel rostangripen Merca och inte hemsidors uppbyggnad.
Klart bilägaren är förbannad på inkompetent beteende från ÅF mfl.

:D
Användarvisningsbild
av Bosa
Påminner mig om när min kusin köpte en flång ny Mini cooper av den gamla klassiska modellen. Kan ha varit -00-01 nån gång. När han kom hem, bilen hade då gått 7 mil, så upptäckte han rost både på taket och bakluckan samt spår av vattenläckage i innertaket. Den lämnades tillbaka ganska omgående. BMW hade väl liknande problem som Mercedes på E39 har jag för mig, var dock i regel inga problem att få det åtgärdat via garanti.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det finns ju rost och rost, att försöka få åtgärdat stenskott på rostskyddsgarantin är ju förkastligt då detta endast handlar om dålig skötsel/underhåll från ägarens sida.
I annat fall skall det åtgärdas OM det bedöms som rimligt i förhållande till årsmodell, miltal, service och övrig skötsel.
Man kan ju inte förvänta sig en fullservice när det gäller rostskyddsgarantin om bilen är misskött, det finns alltid riktlinjer för hur en bil skall skötas för att garantier osv skall gälla.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]