Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av snurbo76
Hej måste byta bakaxel på min 745a det är en gl 90. jag behöver hjälp med vilka årsmodeller som passar min bil då jag ska plocka en från skroten.
Det var väl mest så man får rätt givare o kuggkrans till hastighetsmätaren man behöver fundera på. För det är väl lättast o byta hela axeln när min gamla tjuter? tror den gått olje torrt någon gång då jag såg att kåpan var lagad med spackel. har ni några andra tips anggående själva bytet får ni gärna skriva ner det med.

mvh svenne
Användarvisningsbild
av siviak
Jo, alla axlar mellan 740 -88B och upp till sista årsmodellen (-98) på 940 passar. Dock har automaten en annan utväxling som gör att en manuellt växlad bil accelererar lite snabbare men varvar dock lite högre vid marschfart och då drar det mer bränsle.
Det som kännetecknar axlar efter -88B är att kåpan över differentialen är gjord av aluminium och ganska tjock i godset, ca 12mm. Tidigare axlars kåpor är av plåt och tunnare i tjocklek.
Den vanliga typen heter 1031, hade jag varit du hade jag letat upp en som heter 1041 som är med slungdiff vilket betyder att du får drivning på båda hjulen då det ena släpper. Mycket bra om man drar mycket släp t ex. Den axlen sitter på de flesta turbobilar, har för mig att den även satt standard på 940 GL -91. Den märkningen hittar du på en papperslapp på bakaxeln som sitter till vänster om du tittar bakifrån, ca 20 cm in från hjulet, man brukar få skrapa bort lite skit så ser man.
Observera att det inte skiljer nåt på infästningar eller så, ALLA axlar från 740/940 passar rakt på, kan vara bra att kontrollera så donatorbilen har ABS om din oxå har det. Givaren sitter ju i samma som hastighetsmätare, det är det som skiljer tidigare årsmodeller. Kombi eller sedan spelar ingen roll, 76o-axel passar dock inte då de har en helt annan konstruktion.
Lycka till, byta bakaxel fixar du snabbt själv!
av snurbo76
Är du säker på att det är alukåpa på alla 88b o nyare min 90 är de plåtkåpa på för den är helt rödbrun av rost?
jag klarar mig utan slungdiffen även om det är bra att ha men det viktigaste för mig är att jag får en nåt om nåt fungerande hastighetsmätare.

mvh svenne
Användarvisningsbild
av siviak
Jo, det ska vara alukåpa. Särskilt på en så sen som en -90:a. Är du säker på att det är rost du ser? Kolla med magnet, är det plåt så fastnar den o då har jag fel... :oops: ...men det ska jag inte ha, kanske så att du har gamla kåpan på en nyare axel vilket gör att din hastighetsmätare inte fungerar...?!?
av snurbo76
hej inte hunnit kolla med magnet men ska det de ända var att kåpan o hela axeln såg rost färgad ut och att kåpan var lite blöt av olja så ja trodde den rostat sönder som dom gjorde på dom äldre.hastighetsmätarn e de inget fel på,men ja åter kommer när jag gjort magnet kollen

mvh svenne
av snurbo76
Så nu har jag gjort magnet testet o ta mig fasen de va aluminium locket på den så jag ger mig :lol:
Men då med andra ord så måste jag ha en annan axel som har aluminium locket för att få en fungerande hastighetsmätare?
Men det kvittar igentligen vad den kommer ifrån för bil eller motor då,bara det är alulocket? skiljer ju lite på utväxlingar och så men inget större om jag fattat rätt? bara jag får tyst på tjutet och en fungerande hastighetsmätare de är de viktigaste för mig.

mvh svenne
Användarvisningsbild
av siviak
Sedär ja! :wink:
Jo, du måste ha en bakaxel med alu.locket, och det går inte skifta lock mellan modellerna av axlar för då skiter sig hast.mätaren. Men innnan du kollar på skroten tycker jag du ska kolla blocket mm mm, för det är inte kul årstid att ligga på skroten nu. Jag fick tag på en vanlig axel från en 945 Classic -98 på ca 15ooo mil för 500:- som jag satte på min gamla 745 -88B, funkade kalas. Så kallat "plug and play", det är det vi gillar med Volvo.
Köpa en tidig XC90?

Är det mycket barnsjukdomar första &ar[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]

Nedan en bild på tändningslåset o[…]