Arese skrev:Låt oss då sammanfatta denna diskussion så här långt så att vi kan utgå från någon baseline i våra diskussioner:
1. Etanol är inte det slutgiltiga svaret på världens bränslebehov
2. Etanol har betydligt bättre miljöprestanda än bensin och diesel
3. Olja har stått för betydligt mer krig, svält och allmännt elände än etanol
4. Sverige är ett litet land och står för en liten del av världens miljöförstöring
5. Klimatförändringen kräver att vi globalt förändrar vårt sätt att konsumera energi i framtiden
Ber att få lägga mej i diskussionen med följande synpunkter:
1. Instämmer,
2. Inte nödvändigtvis. Den här frågan omfattas av en massa olika pusselbitar och tyckanden, det finns än så länge ingen utredd sanning eller ens någon konsensus. Bara ett politiskt vedertaget ställningstagande att etanol generellt är något bra. Som doktor i ekologi har jag haft möjlighet att fördjupa mej i detta ämne och jag hävdar att etanol från sockerrör eller spannmål är miljömässigt sämre än diesel och bensin, till och med om man endast väljer att bry sig om CO2.
3. Beror mer på att olja hittills varit den dominerande energikällan i termer av "kvalitet". Antaget att etanolen vinner en global dominans och oljan sinar så kommer etanolen helt ta över oljan betydelse i detta avseende.
4. Att jämföra olika länders totala miljöbelastning i ett globalt perspektiv är ett mer eller mindre klassiskt grepp hos oseriösa debattörer. Därav skulle följa att varje svensk har rätt till mer än 100 ggr så hög belastning som en kines. Om Sverige utgör 0,15% av jordens befolkning och om vi står för 0,2% av koldioxidutsläppen så ligger vi klart över medel globalt. För övrigt är siffran 0,2% är såvitt jag minns ganska tveksam då den inte tar hänsyn till alla utsläpp som vi har outsourcat till olika låglöneländer. En mer korrekt siffra ligger troligen över 0,5%.
5. Absolut, lösningen ligger i att drastisk skära ner vår energikonsumtion.
Hellre vara tyst och verka dum än att öppna käften och undanröja alla tvivel (fritt efter Groucho Marx)